Topicsamenvatting | |||||
TopicID | Topicposter | Topic datum | Forum | Hits | Aantal replies |
64313 | the mechanic | 19-4-2011 21:00 | Main Forum | 4280 | 17 |
Topicpost | |
Gepost door: the mechanic | Gepost op: 19-4-2011 21:00 |
Beste bf-ers Mijn lokale brommerboer had laatst de volgende stelling Door het plaatsten van een hogere druk-kop loopt je brommer zuiniger. een echte verklaring had hij niet Dus in een poging tot logische redeneren van mijn kant kwam ik op het volgende Ik weet dat verbanding ondere hoge druk efficienter is en ik snap ook dat als je dan hoge en lage druk vergelijkt dat je onder hoge druk meer ''bang for your buck''krijgt dus meer vermogen uit dezelfde hoeveelheid brandstof wat dus omgekeerd betekend voor dezelfde snelheid minder brandstof nodig Nou weet ik dat de vermogenswinst bij zo'n kop minimaal is dus zal de besparing ook minimaal zijn Maar toch is het idee interesant. Omdat mijn logische conclusie is dat van op de juiste manier opvoeren, je brommer zuiniger kan worden bij dezelfde snelheid. Want niet alleen je compressie is van belang maar ook: Je spoeling: betere spoeling is betere verbranding dus efficienter Je interne weerstand: hoe gebalanceerder en lichter je krukas is hoe minder verlies minder verlies is efficienter je kan heel ver gaan tot en met de gladheid van je zuigerwand aan toe (wrijvings-coefficient) Een twijfelachtige vind ik het verwijderen van je balans-as reden: je vermindert je interne weerstand maar vibraties veroorzaken ook verlies Je hebt natuurlijk de geijkte dingen zoals je rol en luchtweerstand om zuiniger te lopen maar mij boeit nu vooral het mechanische gedeelte. Maar goed ik draaf door. De grote vraag typ ik hier onzin of zit hier iets in Graag opbouwende feedback Mvg The Mechanic |