Topicsamenvatting | |||||
TopicID | Topicposter | Topic datum | Forum | Hits | Aantal replies |
61398 | Maeddy | 21-4-2010 14:57 | Technical Forum | 3746 | 23 |
Topicpost | |
Gepost door: Maeddy | Gepost op: 21-4-2010 14:57 |
Beste mensen, Ik vroeg me gisteren al af of de buitentemperatuur van invloed was op je afstelling. Nu kwam ik echter op een vraag waarop het antwoord voor mij, en misschien voor meer mensen een dubieuze zaak is. Ik veronderstel het volgende: Een carburateur maakt gebruik van het venturi effect en het bernouli effect. Venturi effect: Snelheid wordt hoger als je een luchtstroom vernauwd. Bernoulli effect: Druk wordt lager als de snelheid toeneemt. Wat gebeurd er in een carburateur: Door de vernauwing wordt de snelheid hoger (venturi effect), en door die snelheidverhoging wordt de druk lager (bernouli effect). Door die lagere druk, ofwel onderdruk, wordt er benzine uit het sproeierkanaal gezogen. Hierbij kan je een formule bedenken: 1/2 * luchtdichtheid * snelheid + luchtdichtheid * valversnelling * hoogteverschil + druk = constant Wat ik me nu afvraag is hoe de luchtdichtheid je mengsel beïnvloedt. Er zijn twee theoriën bij een koelere temperatuur: - Mengsel wordt armer, want de luchtdichtheid neemt toe. Relatief heb je dus een armer mengsel. - Mengsel wordt rijker. Er is een hogere onderdruk, omdat de luchtdichtheid hoger is. Hierdoor zuig je meer brandstof aan waardoor je relatief een rijker mengsel hebt. Hoe verhoudt de praktijk zich tussen deze twee situaties? Alvast bedankt voor jullie antwoorden, Mathys |