Brommerforum.nl - Print: Topic


Print Topicsamenvatting, Topicpost

Topicsamenvatting
TopicID Topicposter Topic datum Forum Hits Aantal replies
36016 barry 3-4-2006 12:29 Pro Forum 83090 50

Topicpost
Gepost door: barry Gepost op: 3-4-2006 12:29
Ik heb een ontstekingsprobleem. Althans, dat vermoed ik

Het verhaal zit zo in elkaar.
Ik heb een crossbrommer met een nsr50blok. Met 50cc cilinder
De set-up van deze brommer is:
- 50cc Belgische ge2
- 50cc kop met squish hoogte van 0.95mm en squishrand van 5mm
(die vsm, of wat is het, en compressie waarde weet ik niet)
- 20mm carb met 210 mik sproeier en twin-air filter.
- opmaat uitlaat. Berekend op 9 tot 13k. door Luc Foekema
- hpi ontsteking.

Hpi heb ik met stroboscoop laten afstellen.
Mijn brommer rijd met deze setup op de straat perfect, maar zodra hij het zand ziet gaat het fout!
De eerste 3 versnellingen zijn geen probleem en kan ik hem vol door de toeren trekken. Maar zodra hij dus in de 4/5/6 komt en de brommer het echt zwaar krijgt en echt veel kracht moet gaan leveren gaat de motor detoneren/pingelen…. En valt het vermogen compleet weg

Ik dacht van, misschien ligt het aan de ontsteking/hpi zelf, dus heb ik mijn originele nsr ontsteking er weer opgegooid. Resultaat: Hij heeft er minder moeite mee en kan een versnelling verder door trekken. Maar op een gegeven moment gaat hij weer detoneren en komt het zelfde probleem naar voren spelen.

Omdat het nu wel beter is geworden maar nog niet opgelost heb ik ipv van euro95, euro98 er ingegooid en het resultaat was dat het pingelen zo goed als over was! Ik kan hem nu ook weer door de hogere versnellingen heen trekken in het zand. Zonder dat het vermogen wegvalt. Maar helemaal perfect was het nog niet. Want hij had er nog wel wat moeite mee.

Ik zou dan als conclusie denken: te veel compressie (want met originele ontsteking heeft hij er dus ook last van, en te vroeg kan hij dus niet staan), dus compressie verlagen!
Maar dit lijkt me erg sterk. Aangezien mijn squishoogte ook helemaal niet aso krap is (0.95mm).
Een aangezien ik het probleem nu ook niet meer bij de ontsteking zoek zit ik te denken aan mijn zelfgemaakte uitlaat!?

Kan het zijn dat door de uitlaat de cilindervulling niet meer goed is oid? En dat daardoor het afstellen/detoneren probleem vandaan komt?

Hoe denken jullie hierover en hoe zou ik hier achter kunnen komen? Ik zelf denk dat ik maar even ga testen met een andere uitlaat. Maar misschien dat hier slimme mensen zitten met de zelfde ervaring .

Ter herinnering: op de weg heb ik totaal geen problemen. In het zand is het dus 1 groot detoneer geval!

Alvast bedankt voor jullie aandacht

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved