Brommerforum.nl - Print: Topic


Print Topicsamenvatting, Topicpost

Topicsamenvatting
TopicID Topicposter Topic datum Forum Hits Aantal replies
26887 Joscross 7-3-2005 22:02 Pro Forum 62647 1

Topicpost
Gepost door: Joscross Gepost op: 7-3-2005 22:02
Zelf verchromen, je hoort er van alles van, maar weinig mensen hebben het echt gedaan. Ik heb wat onderzoek er naar gedaan, en ga een poging doen om zelf wat (kleine) objecten te verchromen.

Op een site die ik tegen kwam, en ook de faq op dit forum, staat beschreven dat je puur chroom en azijn nodig hebt. Ik wil het iets anders aanpakken. Namelijk met een chroom bevattend zout. De meeste zouten zijn oplosbaar in water waardoor de redoxreactie sneller verloopt (en waarschijnlijk beter verdeeld wordt over het oppervlakt). Verder gebruik ik gewoon water ipv azijn, even kijken of het persé gedestileerd water moet zijn, of dat kraanwater ook mogelijk is. Qua stoffen moest ik even zoeken, chroom(VI) verbindingen mogen niet meer aan particulieren worden verkocht ivm de kankerverwekkendheid, maar chroom(III) en chroom (II) zouten zijn geen probleem.
Het uitvoeren is vrij eenvoudig, je hangt simpelweg het object wat verchroomd moet worden als de negatieve elektrode in een zoutbad, goed ontvet en zo min mogelijk contact oppervlakt. De positieve elektrode mag niet verbruikt worden in de reactie, daar moet ik even een koolstofstaaf of edelmetaal voor zien te versieren.

Als zout ben ik chroomkaliumsulfaat (K2 Cr2 (S O4)4) tegen gekomen. Dit is een dichromide verbinding en dus niet giftig/kankerverwekkend. Deze stof kost anderhalve euro per 20 gram (3,6 gram chroom als mijn berekingen kloppen). Dit lijkt veel geld voor weinig chroom, maar er hoeft maar een laag chroom van 0,5µm dik aangebracht te worden. Even een berekening maken hoeveel chroom ik nodig heb voor bijvoorbeeld wat zelf gemaakt beugels voor mijn nsr kappen (begin dus simpel), maar ik durf te gokken dat dit onder de 20 gram zit.

Maar met alleen het chroom ben je er niet. Om een mooie egale chroomlaag te krijgen, die slijtvast is en goed glanst, moet je eerst een laag nikkel aanbrengen. Wat voor zout ik hier voor ga gebruiken weet ik nog niet, er zijn veel nikkelzouten te koop en deze zijn geloof ik vrij goedkoop. Enige probleem zal misschien zijn dat het alleen in grote hoeveelheden te kopen is.. Even kijken welke goed oplosbaar zijn en goedkoop.

Als je de oppervlakte van het object goed polijst, en hierna de nikkel en chroomlagen aanbrengt, dan zou je theoretisch niet eens het chroom hoeven te polijsten, door de metaalroosters krijg je een perfecte laag chroom. Ik kwam alleen nog een stukje text tegen dat er voor het nikkel ook nog eens een laag koper aangebracht moet worden. Ik ga eerst zonder koper proberen, eventueel het nikkel polijsten. Mocht dit niet lukken dan kan ik via school altijd nog wat kopersulfaat regelen..

Er zijn overigens ook nog andere manieren om te verchromen, maar dit is praktisch niet uit te voeren. Zo bestaat er nog thermisch verchromen, waar je een oven voor nodig hebt waar je metaal in kan laten smelten.. En chemisch verchromen, waar je natriumcyanide voor nodig hebt. Komt die stof in aanraking met een zuur,dan krijg je HCN. Is er genoeg van dat gas aanwezig, dan ben je dood voor je tot tien kunt tellen.

Als jullie nog tips, vragen of een suggestie hebben over iets wat ik over het hoofd heb gezien, laat het vooral weten.

Nog wat informatie voor de geintresseerden:
http://www.galvatrack.nl/ -> processen
http://www.rustbuster.nl/Roest/Verchromen.htm
http://www.brenntag.be/grp/homenl.shtml
http://www.hekserij.nl/chemicalien.htm

Edit: korte vooruitgang:

Molaire massa van chroomkaliumsulfaat (K2 Cr2 (S O4)4) = 566,44 gram
Molaire massa van CR = 52 gram

Percentage is 2 mol Cr is 52×2 = 104/566,44 = 18%

Om 1 m² staal te bekleden met chroom ( 0,5 µm dikte laag vh chroom):

1 × 1 × 5 × 10^-7 = 5 × 10^-7 m³ chroom

Dichtheid chroom: Cr = 7,19 . 10^3 kg/m³

7,19 × 10^3kg/m³ × 5 × 10^-7 m³ = 3,6kg × 10^-3 = 3,6 gram chroom nodig


18% CR in chroomkaliumsulfaat is 3,6:18 × 100% = 20 gram chroomkaliumsulfaat

Met 20 gram chroomkaliumsulfaat kan ik dus 1 M² staal met een laag chroom bedekken(als het rendement 100% is).
Correct me if i'm wrong.

Ik ga trouwens wel wat gedestileerd water bij de Gamma halen, kraanwater gebruiken is een dom idee..

Edit 2:

Nikkelzouten blijken vrij giftig te zijn, en mogen niet via de post verstuurd worden. Ik ga het nu proberen met een koperzout. Dus een laag koper waar direct chroom op komt. Of dat gaat lukken en mooi wordt zie ik wel, het is immers een onderzoek

Dit bericht is ge-edit door Joscross op 9-3-2005 14:15

Dit bericht is ge-edit door Joscross op 9-3-2005 21:31

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved