Topicsamenvatting | |||||
TopicID | Topicposter | Topic datum | Forum | Hits | Aantal replies |
1897 | ikkejw | 19-6-2010 17:01 | Project Topic | 3925 | 17 |
Topicpost | |
Gepost door: ikkejw | Gepost op: 19-6-2010 17:01 |
ik ben op het geniale idee gekomen om een pingelsensor op mijn brommer te monteren. dat zou het afstellen van de CDI een stuk makkelijker maken, omdat je dan gewoon kunt meten wanneer hij pingelt, dus weet je precies tot hoe ver je kunt gaan. je zou in principe een CDI kunnen maken die zichzelf afstelt, dat hij dus het ontstekingstijdstip steeds een graadje vroeger zet tot de pingelsensor een signaal geeft, en vervolgens onthoudt wat de maximale voorontsteking bij dat toerental is. nu is de vraag, zou zo'n ding werken op een luchtgekoelde tweetakt? en wat zou dan de mooiste plek zijn om hem te monteren? een pingelsensor werkt hetzelfde als een microfoon, hij geeft bij trilling een kleine spanning af, en meet dus alle trillingen in het blok. er komt een band-pass filter op die alleen trillingen van een bepaalde frequentie doorlaat, dat filter moet je dus precies afstellen op de frequentie van het pingelen. maar, een luchtgekoeld brommerblokje produceert waarschijnlijk totaal andere trillingen dan een watergekoeld autoblok, zou het dan nog wel mogelijk zijn om er een bruikbaar signaal uit te krijgen? |