Brommerforum.nl - Print: Topic


Print Topicsamenvatting, Topicpost

Topicsamenvatting
TopicID Topicposter Topic datum Forum Hits Aantal replies
14202 gonzales 19-12-2003 20:02 Pro Forum 132539 84

Topicpost
Gepost door: gonzales Gepost op: 19-12-2003 20:02
ok ik heb dus een project voor ogen. ik heb al gehoordt van digitale toerentellers. nu ook van electronisch regelbare weerstanden . dus ben ik van plan om een turbo op mijn brommer te stouwen . dit electrisch aangedreven .met een weerstandsschakeling die aangestuurdt wordt door een digitale toerenteller . meschien een intercooler zetten . of een ander alternatief om mijn lucht verder af te koelen. dit wordt een dezer dagen bekeken hoe dit mogelijk is. mijn vraag is vooral hoe moderne wagens hun turbo aansturen dit intereseerdt mij al denk ik niet dat er een wagen rondtrijdt die een electrische turbo gebruikt maar je weet maar nooit . dus heeft iemand hier wat suggestie's van hoe ik de informatie stroom kan omzetten van de toerenteller naar de weerstand die mijn turbo zou moeten aansturen. en een makkelijk-licht en klein alternatief om een intercooler te bouwen ? .












weet nu al meer door een persoon op dit forum hongarije02 genaamdt
heyzz ff over die turbo gezooi
ik heb geen toegang tot PF dus kan je daar niet helpen.

een turbo werkt zo dat de turbine op de uitlaat stuk zit, de uitlaat gassen gaan door de turbine en gaan er via de uitlaat weer uit daar wordt dus de uitlaat op gemonteerd en de turbo zelf op de cilinder zeg maar,..

die turbine zit via een as aan de turbo zelf vast die turbine drijft de turbo aan die via een filter wordt binnen gezogen (cold air intake),...die wordt dan gecompresseerd en via de uitlaat van turbo naar buiten geduwd,...die uitlaat zit op de carb waar de filter hoort,...nu hoort daarop een overdruk ventiel en een klep.

nu is het haast onmogelijk op een overdruk klep zo aftestellen dat hij de druk vrij laat wanneer hij niet nodig is,....intercooler is in feite een radiateur voor lucht,...daar gaat het lucht door en wordt gekoeld alsof het kvs is.

het probleem zit hem in de goede maat turbo vinden want het zal haast zo worden alsof je een valm van de kaars uitblaast zoveel lucht produceert zo een ding..of hij moet dergelijk uitgesleten of gemodificeerd zijn daarvoor zijn erg ingewikkelde berekeningen.

nu werkt een turbo niet stationair die hoort pas naar een bepaald aantal toeren te beginnen met aandraaien en daar gaat 1,75 seconden overheen voordat de turbo effect maakt.

nu wil ik eigenlijk wel zien hoe je het prs gaat maken dat de turbo met een bepaald toerental een bepaalde psi gaat produceren en die als onnodig is via de overdruk klep uitlaat gaan...teveel krijg carbu geen lucht te veel en stationair loopt op 6000 toeren.

aangezien de carbu dan via een buis waar het overdruk ventiel opzit aan de uitlaat van de turbo zit is het moeilijk te maken om te zorgen dat wanneer de turbo niet loopt de brom tog lucht krijgt ,...bij een brommer is het zo op te lossen dat je een Y splitsing maakt dat je een loss filter en op die filterbuis de turbo buis opzet.. zo is de overdruk ventiel ook niet nodig want dan gaat het teveel aan lucht via de andere filter weg.
het zou aan de ene kant dus wel mogelijk zijn maar aan de ander kant zou je een passende turbo moeten vinden en de electronica ervan of een andere manier

bovendien zullen je membraam kleppen flink te verduren hebben door het aantal psi dat zon turbo produceert en je cilinder inblaast.

ik zou adviseren een Daihatsu Charade td turbo die is klein ,...filter zit erbij hij is klein de overdruk zit ingebouwd hij is goedkoop en als je de vinnen afvijlt kun je het aantal psi mogelijker wijs instellen.
k heb wel een adres waar je zon turbo kunt krijgen.

hoopelijk genoeg informatie.
als je dit post op PF gaarne wel me naam erbij zetten zodat ik eventueel toegang kan krijgen daar.

mvg
richard horvath
hongarij02




Dit bericht is ge-edit door gonzales op 20-12-2003 21:01

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved