Topicsamenvatting | |||||
TopicID | Topicposter | Topic datum | Forum | Hits | Aantal replies |
10343 | Martijn | 30-6-2003 18:49 | Technical Forum | 3067 | 47 |
Topicpost | |
Gepost door: Martijn | Gepost op: 30-6-2003 18:49 |
goed...martijn hoefde vandaag eens niet om 17:00 te werken dus heb ik ff aan de kawa gesleuteld... probleem: koppeling gaat te zwaar..na een half uurtje rijden heb ik later gewoon spierpijn van de koppeling :S en martijn is niet zo gespierd enzo, maar toch, hij gaat te zwaar.. dus...nadat dave zn bigendjes waren vastgelopen in zn zxr 250 (or whatever) door te weinig blok olie besloot ik ook maar de olie te vervangen...voor de zekerheid..dus..martijn ff paar rondjes door de tuin gereden (ook al ist glad, ben gelukkig dit keer niet gevallen) totdat ie lekker warm was... dus ik: hmm...ok...moet 3000cc olie in...k...waar van ik het in op..ah...een duopenotti potje (weet dus ook weer dat 0.5 liter minder is dan 3000cc ![]() ![]() ![]() "k, martijn...je moet nu echt heeeeeeel vlug iets verzinnen" ....en dat deed ik. ik gooide het duopenottipotje leeg in een jerrycannetje...en toen snel weer gewisseld.. iig..olie was eruit. dus...toen...ok...carterkap eraf (verwachte hetzelfde als bij tsx, kruiskopbouten die vast zitten) naja..was dus zo, schroevendraaier, griptang, hamer, ging netjes los (beter dan bij die strontbrommers) wss omdat er vaker aan gesleuteld is maja... owjah..moest eest mn steppie en valbeugel losschroeven en dat lukte. dus...kickstarter merktekens op gezet, en die eraf gehaald, carterkap hm....wil niet los...owjah..ontsteking. rechts zit een grondplaat achter een kappie met contactpunten..dus ik merktekens gezet...grondplaat eraf....jeeeeejj...wat is dat.. ooow..geweldig, mechanische vervroeging..dus ik ff kijke hoe het werkte (theoretisch weet ik al, practisch nu ff ontdekken) iig, de 2 gewichtjes worden naar buiten geslingerd, en die verdraaien de nok, de nok is geowon een los busje op de krukas. Dus ik: leuk...verder gaan.. hmm..vervroeging zit vast...ik ben dom, dus ik zag een boutje op de kruk zitten, dnek..mooi..jij gaat los.. dus ik denken..hoe doe je dat ook al weer...compressie was niet genoeg om te blokkeren, dus ik in zn 2 gezet, achterrem geblockt maar hij ging niet los.. toen kwam mn pa thuis, hij kijke...ah..contramoer zegmaar..ik zo: ochja...bedenk nu pas waar ie voor is..dus ik steeksleutel op die moeren gezet en toen ging het los.. 10 minuten zitten kijken hoe dan die vervroeging eraf moest....zat niet geklemd, want de krukas was op het eind zelfs dikker...denken ...denken (damn ik voel me achterlijk nu) trekt mn pa opeens die hele as eruit...owjah...tuurlijk..had ik ook kenne bedenken.. en toen.kwam het: de binnekant. geweldig gewoon...echt...tering....een ubergrote brommer ist gewoon... de primaire overbrening is niet zoals bij brommers met tandwielen, maar met taart. nee grappie ![]() Er loopt echt een hele vage ketting van de krukas naar de koppeling en das geen ketting zoals je die op je brommer legt maar de helft ervan zegmaar, soort tandketting lijkt het, heel breed enzo..prachtspul.. dus zat vette speling op, voor een primaire overbrening echt gewoon veel....cm ofzo..maja..bleek dat er geleiders in de carterkap zaten, dus..no prob. koppeling....6plaats, gewoon net als brommer maar dan megahuge...160mm doorsnede is koppelingshuis ![]() naja..ik beetje in de hendel knijpen, en de dinges kwam mooi naar buiten. goed...nu mn vraag dus. weet iemand waarom mn koppeling zo zwaar gaat? is het het mechanisme (vlgs mij net als bij tsx met wormpie links in blok) of hoort het gewoon zo? kan begrijpen dat een koppeling voor 400cc wat sterker moet zijn dan voor 50cc maar toch, hij gaat gewoon echt zwaar, als je een vastloper op de snelweg krijgt dan kun je em echt niet vlot inknijpen, en als je er spierpijn van krijgt lijkt het me ook niet echt tof...maja.. zo ff verder sleutelen, blok ziet er prachtig uit van binnen en het sleutelen gaat gewoon makkelijker dan bij een brommer... motor roelt ![]() |