Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Nieuws in het onderwerp 'Dakar Rally afgelast' (ID 575).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 9-1-2008 0:37.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
jamaar er vind wel iedere omwenteling van de krukas 1 arbeidslag plaats, zelfde als een 2 takt dus.

ik denk niet dat je zomaar kan zeggen dat het een 4 takt is, aangezien het niet 4 'echte' slagen zijn.




klopt, maar wat ik nooit heb begrepen is waarom ze niet gewoon ieder kamer gebruiken voor alle doeleinden (ipv 1 voor inlaat, 1 voor compressie/ontsteking en 1 voor uitlaat)
dus dat iedere kamer inlaat, compresseerd/ontsteekt en uitlaat
en je dus 3 ontstekingen per omwenteling hebt en dus ziek veel toeren/vermogen ---> wat geen probleem zou moeten zijn ivm met geen 'op en neer' gaande delen.
natuurlijk is de hitte dan een probleem, maar dat is vast op te lossen
en waarom wordt de wankelmotor niet toegepast in de F1?? --> daar is
duurzaamheid namelijk geen probleem, wat eigenlijk het enigste (grote) nadeel van de wankelmotor is: het goed afsluiten van de verschillende ruimtes, en vooral het koelen/smeren dan de warmte/frictie die daarbij ontstaat.

edit: ook zonder 3dubbele ontsteking per omwenteling maken deze dingen al 100k aan toeren in een RC nitro verbrandings autotje
(helaas is dit niet vergelijkbaar omdat het gedrag van materiaal veranderd bij schaalvergroting ---> denk aan de wielen van zoon RC autotje: die zijn (bijna altijd) niet luchtdicht, en kun je de lucht er gewoon uitknijpen en hij zuigt zit weer vol en hier kan het gewicht van het autotje op staan.
maar dit is niet te doen bij een grote 'echte' auto omdat de dichtheid niet veranderd tegenover de grote)


dit vind ik altijd interessante shizzle om me hersenen over te breken

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 9-1-2008 om 0:41 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved