Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling FAQ in het onderwerp 'compressie verhouding berekenen' (ID 74).
De reply is geschreven door Joost (UserID 6) op 16-1-03.
Ten eerste kun je alleen druk meten en dat heeft niks met compressie te maken. Compresie is een volume verhouding, niet een druk verhouding. De druk meting is alleen interesant om je "compressie verlies" (foute benaming dus) te bepalen. De compressie verhouding herleiden uit een druk meting, kan wel bij viertakt, maar niet bij tweetakt.
De compressie verhouding is de relatie tussen verplaatste volume en het niet verplaatste volume. Het eerste kan je rekkenkundig berekenen, de tweede moet je meten. Dus idd meten=weten. Maar als je iets rekenkundig kan oplossen dan ga je het toch niet meten? Als je 1 + 1 moet bepalen ga je dat toch ook niet meten?
Verder is de compressie verhouding een indicator. Zouw je de verbrandings willen simuleren dan heb je niks aan de compressie verhouding. De verbranding snelheid is namenlijk afhankelijk van de dichtheid, druk en mengsel verhouding (ivm de moluculaire afstand icm dichtheid). Die variablen zijn heel lastig om te achterhalen (lees simuleren) en ook niet bruikbaar. Daarom word de compressie verhouding gebruikt. Het is dus indicator, waarmee je simpele vuist regels kunt opstellen.
Het zelfde geld voor time-area's. Dat is ook een indicator. Time-area alleen zegt nog niks over hoe goed een poort doorstroomd. Het is echter wel een bruikbare idicator.

[This message is edited by on 16-1-03 09:19]