Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling FAQ in het onderwerp 'compressie verhouding berekenen' (ID 74).
De reply is geschreven door Rudy (UserID 655) op 15-1-03.
Quote:
Originally posted by: DT50
je kompressie kan je toch beter meten als berekenen. Het is ook veel makkelijker. je sluit het meetinstument aan op je kop. dus je draait de bougi er uit en draait de aansluiting voor de meter er op en je geeft een kick op de kickstart.
of is het gewoon vreemd wat ik zeg.
Meten=Weten
Heb je niet zo veel aan omdat hij nogal toerental afhankelijk is, als je op de kicstarter trapt heb je weinig compressie (als je hem aanduwd al heel wat meer)
Het wordt eigenlijk alleen voor auto's gebruikt en dan als een vergelijkingsmeting.
Als je het over meten hebt bij verbrandingsmotoren voor het bepalen van de werkelijke verbrandingsdrukken dan moet je in de bougie meten, maar dat is duur bougie alleen kost al meer dan 400 gulden (apparatuur nog veeel meer)
je zou dan uit ervaring de druk met eerdere waardes moeten vergelijken als de motor belast wordt dus op een vermogensbank. Je zou door die druk ook de maximale lijbaandruk, kracht op de drijfstang enz kunnen berekenen.
Daarom berekenen de meeste mensen gewoon de "statische compressie" omdat dat een aardige weergave zou moeten geven en in elk geval een indicatie geeft van de hoogte van de compressie.
[This message is edited by Rudy Willemsen on 16-1-03 00:01]