Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Profile in het onderwerp 'kenny77' (ID 11550).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 16-8-2010 23:56.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]
Alles wat Niek verteld over luchtsnelheden en dergelijke heeft ie van Leen en Martijn gehoord.
Damn, afluister apparatuur in je toilet waarschijnlijk gevonden:S
Anyhow, met logisch redeneren kan je er goed achterkomen wat voor spoeling voor wat voor doeleind wordt gebruikt.
Vervolgens kun je er sommetjes op los laten om concrete maten te krijgen.
Als je bijv de grote van de spoelers bekijkt, kan je redeneren dat in hogere toerentallen er simpelweg minder tijd is om de cilinder te vullen, en dus moeten ze groter.
Bij lage toeren vliegt het mengsel dan helaas de uitlaatpoort in, dus vandaar de meer merkbaardere powerband als gevolg.
Zoals je in het boek van Graham Bell ook kan lezen waren ze vroeger bijv ook aan het experimenteren met hogere cartercompressies.
Hier kun je ook een hoop uit afleiden.
Ze maakte de cartercompressies namelijk zo veel hoger dat het mengsel de cilinder zo goed als in "spoot" maar bij de normale spoelpoort grotes betekende dat dat zelfs in hoge toeren het mengsel zo de uitlaat in vloog.
Dus gingen ze de spoelers kleiner maken zodat op hoge toeren de cilinder net precies vol "gespoten" kon worden, maar bij lage toeren spoot het mengsel dan meteen de uitlaatpoort uit.
De powerband werd dan dus ook messcherp, en dit was dan ook de tijd van bijv de 18versnellingsbakken.
Voor zover de redenatie, als je vervolgens een concrete waarde wil gaan bereiken kun je gaan rekenen met oa time-area's.
Zo kun je ook gaan brainstormen over de hoeken waaronder de spoelers staan.
Als je de Schnuerle loop bekijkt:

Dan zie dat het verse mengsel uit de spoelers de cilinder moet omspoelen naar de uitlaat.
Als je dus in gedachten houd dat het mengsel hoe dan ook bij de uitlaat terecht moet komen, kun weer beredeneren dat bij hogere toeren er minder tijd is om dit traject af te leggen, en dus hoe hoogtoeriger een cilinder ontworpen is, hoe meer de spoelers al richting de uitlaat wijzen ipv naar de achterkant van de cilinder en omhoog, om zo een korter traject te maken.
Dus globaal gezegt een spoelpoort die meer omhoog en richting de achterkant van de cilinder is gemikt spoeld beter de cilinder om, maar doet hier langer over, en is dus voor lagere toeren alleen bruikbaar, bij hoge toeren blijft er verbrand mengsel achter.
Als je hierbij vervolgens wat concreets wilt berekenen, ga je bijv met een computersimulatie van Blair aan de gang ofwel rekenen met de tijd die er is om de cilinder om te spoelen en dan adhv de time-area's kun je de hoeveelheid gas en snelheid berekenen etc.
@ BenjaminDG:
Ga eerst eens een boek lezen, je steld nu slechte vragen en het gaat je pet te boven.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved