Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Profile in het onderwerp 'kenny77' (ID 11550).
De reply is geschreven door kenny77 (UserID 11550) op 29-10-2009 17:31.

Hoi Julius,

Minder goed en goed nieuws dus.

Ik heb daar toen ook een nieuwe condensator gehaald (online bestelt dan )

Werkte prima, maar ik had toen zelf draadjes eraan gesoldeerd.

Ik zou voor een eurokit/ airsal gaan, scheeld weer 50 euro en de verschillen zijn het eigenlijk die 50 euro niet waard.
Als je verder de cilinder gaat bewerken en wat meer toeren gaat draaien is de polini wel zijn geld waard, ivm een betere zuiger en timingen.
(airsal wel het liefste wat afwerken voordat je hem erop gaat zetten )

Maar op de zelfde set-up merkte ik geen 50 euro verschil.
plus dat de zuigers van een eurokit 10-15 euro zijn en van de polini meteen 50 euro.

5 bakje is inderdaad handig ( bijna een must zou ik zeggen ) , cilinderkop kan je voor een 70cc (45mm) zoeken met het nummer 5N6 (zal dadelijk nog even kijken of ik hem nog hier heb liggen, maar ik wel wat foto's )

blokje reviseren is absoluut niet moeilijk, met het juiste gereedschap en geduld.

Dan met deze uitlaat http://link.marktplaats.nl/285512552 , 16mm carburateur, de 70cc kop , eurokit 70cc, 5 bak en twv 12/ 46of48 , loopt hij ongeveer 80km/h en trekt leuk op, zodat je wel goed met het verkeer mee kunt komen.
(en loopt dus ook niet echt te hard)
Harder kan ook dan zet je er een 14 of 15 voortandwiel erop, dan gaat het richting de 90km/h.

Wel zo'n uitlaat van de advertentie erop zetten, vond ik de beste uitlaat voor erop, geen proma, homoet of luhao rond erop zetten.
Dan vond ik niet fijn rijden, valt hij veels te snel terug in de toeren.
De immitatie van de originele 80 uitlaat, zal ook wel goed lopen, maar die uitlaat klinkt erg blikkerig.
Dat is het grote minpunt ervan, ook maakt die uitlaat minder toeren, loopt hij dus ook weer minder hard.

Ik kan ook even alle lager maten en keerring maten opzoeken voor je voor het blokje , kan je die meteen ook nieuw bestelen.
Als je dan begind aan het blokje red je dat wel makkelijk in het weekend om hem weer lopend te krijgen.

Jammer dat je zo ver weg woont, anders was ik je gewoon komen helpen.


verhaal voor het reviseren van het blokje:
(had ik al eens geschreven. )

Hier staan ook wat tekeningen van het blokje bij: http://www.brommerfo...ebase/Yamaha/DT50/22
Hieronder staat beschreven hoe je dat moet doen.
DT/RD blokjes zijn best makkelijke blokjes om aan te sleutelen , vooral omdat de versnellingsbak niet uit elkaar kan vallen (in tegenstelling tot Honda blokjes , want als je daar 1 ringetje vergeet dan heb je al een probleem).
Het enige dat moeilijk is, is om de koppeling en de krukas moer los te halen, kunnen soms verrekte vast zitten.
Maar als je een werkplaats-handboek hebt dan is het goed te doen.
Let er wel op dat je een ruimte hebt waar veel plaats is en maak alles voordat je het weer terug in elkaar gaat zetten goed schoon , eventueel als je alles uit elkaar haalt weer alles op volgorde neer leggen, of onderdelen in aparte zakjes doen.
Het is ook wel handig als je een slagschroevendraaier gebruikt want anders krijg je de boutje van het blok zelf er waarschijnlijk niet uit ( deze zitten heel vast).
Nou dan laten we maar beginnen.
Ik haal dan eerst al het overbodige er af, kickstarter, ontsteking, tandwiel en cilinder enz.
Dan leg ik het blok op houtjes, zodat de assen de grond niet raken, daarna haal je de boutjes van de koppelingskant los dan kan je die hele kap eraf pakken , dan (maak je eventueel foto's) en haal je de kickstarter eruit (kan je zo eruit pakken, springt een veer los, maar valt niet uit elkaar), dan haal je de 4 boutjes van de koppeling los met een schroeven draaier (een platte) met de doek er om heen , tussen het tandwiel van de krukas en de koppeling te houden, dan kan je de 4 boutjes zo los draaien.
Dan haal je het dekseltje eraf en de koppelingsplaten en de ijzeren ring.
Daarna haal je de koppelingsmoer los (m'n vader heeft een systeem gemaakt, zodat je de koppeling kan tegenhouden , maar ik neem even aan dat je dat niet hebt en dan legt ik het op een andere manier uit ) ,dan kan je hem ook in de versnelling zetten en het tandwiel ( waar normaal de ketting overloopt) op de as zetten en die in de bankschroef zetten , en dan laat je iemand anders het blok goed vast houden.
Dan pak je een ratel met een lange arm, zodat je veel kracht kunt zetten , als je die los hebt, dan haal je de koppeling eraf, ( eerst dat binnenste ding , daaronder zit een schijf dan de koppelingskorf (dat grote ding, het koppelingshuis? :P) daarin zit een buis en daar onder zit weer een ring) .
Let wel op, in de versnellingsbak zitten stangetjes die de koppeling naar buiten duwen, het zijn 2 losse stangetjes en daar tussen zit een klein ijzeren balletje.
Dan haal je de rest van de spullen uit het blokje aan de linker kant als je een RD blok hebt zit er ook nog een aandrijving voor de toeren teller, en als je een DT blok hebt, zit dat er niet, ook zit er links een tandwiel; die is voor de aandrijving van de kickstarter. Dat zit met een borgclipje vast met onder dat klipje een schijf en onder dat tandwiel weer een borgclipje , die moet je er ook af halen.

Dan kan je ook nu de schakel-as er uit halen (er zit aan de kant waar de ontsteking zit een borgclipje die er ff af halen) , er zit ook een borgclipje op de versnellingswisselaar (zo'n ding wat je op en neer kunt bewegen met een veertje) als je die eraf hebt dan kun je dat ding en de schakel-as er uithalen.
Zo dan is nu het meeste uit het blok, misschien even tijd om wat wijn te gaan drinken .
Nu komt een manier om de krukas moer los te halen ( is niet de best manier maar als je het voorzichtig doet kan het wel),je legt het blok weer normaal rechtop, je pakt 2 dunne hutjes (plankjes) die legt je op het carter een aan elke kant van de drijfstang, in het gat van de drijfstang duw je een sterke ijzeren (ronde!! en liefst zo goed mogelijk passende en dus niet te dunne!) staaf, dan vraag je weer iemand die het blok stevig vast houd en dan draai je de krukas moer los.
Dan heb je een moer met daaronder een ring daaronder een tandwiel van de krukas en daar weer onder een bus en een borg spietje dat haal je allemaal weg.
Daarna haal je de 2 borgplaatjes weg ( die elk met 2 boutjes vast zitten) dan heb je de koppelingskant helemaal leeg.
Nu draai je het blok weer om zodat de de ontstekingskant boven ligt en je legt hem weer op houtjes, nu draai je alle moertjes los die de 2 carter helften bij elkaar houden, als je die allemaal er uit hebt kan je voorzichtig (met een plastic hamer) de 2 helften los van elkaar tikken.
Dan haal je een carterhelft weg en nu kan je de krukas en de versnellings bak er uithalen, en nu heb je 2 legen carters.
Je kunt nu de oude lagers en keerringen er uit halen.
Dan maak je de carters goed schoon met bijv. wasbenzine, en haal je alle oude pakkingsresten met een mesje weg.
Maak ook alle andere onderdelen goed schoon.
Zo nu kunnen we hem weer in elkaar gaan zetten.
De lagers eerst in het carter plaatsen en niet op de krukas ( grote kans dat ze dan er scheef in gaan), met bijv. een dopsleutel set (wel schone), dan pak je een dop die op de( buitenste !!!) rand van het lager past en dan voorzichtig er in tikken.
Dit doe je met alle lagers en keerringen, wel zorgen dat alles er netjes en recht in zit.
Dan smeer je de carters in met vloeibare pakking (niet te dik en ook niet te dun) en lees je hoe lang het moet drogen voor dat je het andere carter er op plaatst.
Daarna leg (misschien voorzichtig erin tikken) de versnellingsbak en de krukas in een carter, ook hier weer de carters op wat houtjes leggen, en dan het andere carter er overheen tikken en kijk of die goed zit en niet scheef.
Dan draai je alle boutjes weer aan en dan draai je even aan de krukas en de versnellingsbak of alles netjes loopt.

Nou en dan ga je alles weer in elkaar zetten en aansluiten.
En dan heb je een gereviceerd blokje.
Als je nog iets wilt weten kun je me altijd mailen
En dit moest er nog bij
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aquamaniac
ik mis iets in de zeer complete verhaal
de zwarte dop links op het blok waaronder een veer en een pen zitten om te voorkomen dat het blok uit de versnelling schiet
als je deze niet loshaalt en je zet het blok weer in elkaar dan zal de boel niet passen of geheel geblokkeerd staan


Mede mogelijk gemaakt door Henk!



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved