Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Project Topic in het onderwerp 'Rd50 Caferacer [Algemene vragen]' (ID 633).
De reply is geschreven door markRD (UserID 14293) op 21-8-2011 18:44.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Marcooow
waarom neem je dit soort materiaal en dan daarna laten carboneren?
als je toch een harder materiaal neemt hoeft dat toch niet?
misschien domme vraag, maar niet iedereen heeft zoveel verstand
Dit bericht is gewijzigd door Marcooow op 21-8-2011 om 16:31 uur.
Dit is omdat je het beste van twee werelden wilt, je wilt dat je krukas taai is maar hij moet slijtvast zijn aan het oppervlak. Vandaar deze keuze.
Zie ook dit stukje over het maken een kreidlerkrukas:
De krukas van een Kreidler wordt gemaakt van laag gelegeerd inzetstaal namelijk 16MnCr5 (Mangaanstaal). Hij bestaat uit twee smeedstukken die eerst gedraaid en geboord worden. Door warmtebehandelingen verkrijgen ze een fijne structuur. Vervolgens worden de delen gecarboneerd. De kern van het materiaal is sterk en taai. Er zit weinig koolstof in (0,16%) en daardoor niet hardbaar.
Door te carboneren komt er een hoog koolstofgehalte in de buitenlaag van het materiaal en wordt het geheel gehard en veredeld. De kern blijft taai en de buitenste rand krijgt een zogenaamde bainietstructuur. Daarna wordt de krukas nageslepen (ook de gaten)
Het is echt een ongekend stukje kwaliteit voor een brommer. Bovendien wordt de krukas in twee, speciaal ontwikkelde kogellagers gelagerd SKF - 2x SLF BO17 met metalen kooi en worden ook naaldlagers toegepast. Met dank aan de heer A. Visser voor het materiaal onderzoek.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved