Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Project Topic in het onderwerp '"evil activities",opvolger van "smutzkanone" [Algemene vragen]' (ID 1289).
De reply is geschreven door crossgek (UserID 7636) op 14-3-2010 22:36.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Bij een 2takt zit die rand er zodat de uitlaatgassen die de uitlaat in gaan niet te makkelijk terug stromen, omdat ze dan tegen een randje aan komen.
Simpel zat.
Vaak wordt er dus een grotere diameter voorbocht gebruikt als dat de uitlaatschacht heeft, zodat er rondom een randje zit.
Voornamelijk aan de onder en bovenkant heeft het mengsel de neiging om terug te gaan, ivm de wervelingen die de zuiger maakt.
Een Polini Evo scooter cilindertje heeft bijv een vierkante schacht ivm dit verschijnsel.
[...]
Voor zover ik op deze wazige foto kan zien, heeft hij ten eerste gewoon de schacht netjes geschuurd, maar vooral dat de pijp die erop aansluit een grotere diameter heeft en dus nu niet in een keer naar die grotere diameter gaat, maar netjes overloopt.
Overigens hoeft dat dus niet altijd beter te zijn, het hierboven beschreven verschijnsel zou in theorie ook bij een viertakt kunnen voorkomen en er dus voor kunnen zorgen dat uitlaatgassen niet terug stromen.
Alhoewel aangezien het "randje" hier al een stukje verder van de verbrandingsruimte af zit zal het minder kritisch zijn.
Plus dat de grotere diameter pijp die er nu dus op moet aansluiten waarschijnlijk niet origineel is, en je er dus niet vanuit kunt gaan dat de ontwerper het met die reden heeft gedaan, maar puur dat er normaal een pijp op zit die netjes aansluit.
verschil is dat een 2t uitlaat erop gebaseerd is de gassen terug te drukken.
en een goede 4t uitlaat door de stroming juist trekt.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved