Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Project Topic in het onderwerp '"evil activities",opvolger van "smutzkanone" [Algemene vragen]' (ID 1289).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 14-3-2010 22:30.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
bij een 4takt kan ik me die vorm wel voorstellen ja, daar is het kanaal een beetje gevormd naar de vorm van de opening tussen klep en klepzitting.
Maar waarom een 2t dat heeft weet ik niet :P
Bij een 2takt zit die rand er zodat de uitlaatgassen die de uitlaat in gaan niet te makkelijk terug stromen, omdat ze dan tegen een randje aan komen.
Simpel zat.
Vaak wordt er dus een grotere diameter voorbocht gebruikt als dat de uitlaatschacht heeft, zodat er rondom een randje zit.
Voornamelijk aan de onder en bovenkant heeft het mengsel de neiging om terug te gaan, ivm de wervelingen die de zuiger maakt.
Een Polini Evo scooter cilindertje heeft bijv een vierkante schacht ivm dit verschijnsel.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
afbeelding
afbeelding
of is dat gewoon toeval..
website weer gevonden lol
Voor zover ik op deze wazige foto kan zien, heeft hij ten eerste gewoon de schacht netjes geschuurd, maar vooral dat de pijp die erop aansluit een grotere diameter heeft en dus nu niet in een keer naar die grotere diameter gaat, maar netjes overloopt.
Overigens hoeft dat dus niet altijd beter te zijn, het hierboven beschreven verschijnsel zou in theorie ook bij een viertakt kunnen voorkomen en er dus voor kunnen zorgen dat uitlaatgassen niet terug stromen.
Alhoewel aangezien het "randje" hier al een stukje verder van de verbrandingsruimte af zit zal het minder kritisch zijn.
Plus dat de grotere diameter pijp die er nu dus op moet aansluiten waarschijnlijk niet origineel is, en je er dus niet vanuit kunt gaan dat de ontwerper het met die reden heeft gedaan, maar puur dat er normaal een pijp op zit die netjes aansluit.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved