Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Project Topic in het onderwerp 'cilinder tuning' (ID 1686).
De reply is geschreven door Christian-tsx (UserID 13273) op 2-9-2009 12:14.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Ga er maar vanuit dat je de fluitpoorten vrijwel gelijk wilt zetten met de bovenkant van de hoofdpoort, het beste is om ze een paar tiende mm's lager te zetten om te beginnen.
Hou iig 3mm tussen de hoofd en fluitpoorten.
De fluiters mogen best in het midden qua hoogte uitkomen op de uitlaatschacht. (dus dat ze iets schuin omhoog staan gericht)
Over de 2mm die waar ik het over heb die de bolle kant van de zuiger de poort moet overlappen aan bijde kanten, heb ik het dus over breedte en niet hoogte.
dus de bovenkant fluitpoort zo goed als gelijk met de bovenkant uitlaatpoort, en 3-4mm moet tussen de uitlaatpoort en fluitpoort blijven, dit geld dan voor het breedste punt van de uitlaatpoort? of plaatselijk?
ik denk dat ik het het beste kan realiseren door een soort uitlaatflens te maken, die in de uitlaatschacht valt. een massief blokje. waar een gat in zit die ik helemaal verder kan boren.
dan is de kans op scheef boren, en het weglopen van de boor het kleinst. hoe groot moeten de fluiters worden?
en hoe is het beste dat de fluiters kwa lengte in de uitlaatschacht uitkomen? ook ongeveer halverwege, of maakt dat niks uit?
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: yamahadt1986
fluitpoortjes moeten of gelijk zijn met de onderkant van de uitlaatpoort of gelijk zijn aan de bovenkant van de uitlaatpoort.
dan eerder de bovenkant. zodat wanneer de uitlaapoort opent, ook direct de fluiters openen, zodat er direct een sterke uitlaatpuls onstaat.
edit: heb het in je profiel ook gevraagd, maar als ik cilinder straks klaar heb, heb je dan een keer tijd om een pijpje te berekenen? wil het verschil met een foekema pijp wel weten. ik denk dat ik dan maar een keer naar jos dijkman moet om op de testbank te proberen.
Dit bericht is gewijzigd door Christian-tsx op 2-9-2009 om 12:24 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved