Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Project Topic in het onderwerp 'Rs Pista replica [Algemene vragen]' (ID 451).
De reply is geschreven door - Kevin - (UserID 14885) op 23-12-2008 19:01.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
ga jij je vliegwiel nou maar goed monteren, voor die er weer afvliegt
afbeelding
Dijenkletser!!
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ice Ap rs50
ik 'leer', daarbij ik moet buiten werken aan me brom
tis al donker weet je
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
care, ik heb net een scooter uitlaat in het donker zitten monteren
...kuch...lamp...kuch...
In 1854 slaagde Heinrich Göbel uit Duitsland erin de eerste echte gloeilamp te maken. Zijn gloeilamp bestond uit een verkoolde bamboevezel in een vacuümgezogen eau-de-colognefles. Hij kon de fles vacuüm trekken door deze te vullen met kwik en hem daarna leeg te laten lopen. Door het vacuüm kon de bamboevezel niet verbranden. Göbels lamp brandde 400 uur. Edison vroeg 25 jaar later octrooi aan op een zelfde soort lamp. Göbel betwistte het patent voor de rechtbank en kreeg in 1893 zijn gelijk. Hij overleed echter in hetzelfde jaar.

Naast Göbel en Edison worden ook de Rus Alexander Lodygin (1872) en de Engelsman Joseph Swan (1878) genoemd als uitvinder van de gloeilamp. De lichtopbrengst van deze kooldraadlampen was echter zo laag dat, met name Duitse wetenschappers, op zoek gingen naar betere gloeidraden. Zo gebruikte Carl Auer von Welsbach gloeidraden van osmium (1902), terwijl Otto Feuerlein en Werner von Bolton tantaal toepasten. Het was echter de Amerikaan William David Coolidge die in 1910 gloeidraden wist te maken van getrokken wolfraam, het metaal met het hoogste smeltpunt.


Dus wat zeur je nou met je donker
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved