Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Gallery in het onderwerp 'TSX-racer' (ID 16).
De reply is geschreven door koosTSX (UserID 5724) op 27-11-2005 19:32.
Quote:
Een duidelijk verhaal tenminste, thnx.
H?b je al een NS1-wiel en past 'ie wel in de TSX-brug of komt hij dan niet meer in het midden te staan?
De afstand van de voorste as en de wiel-as bij de NS1-achterbrug is 51 tot 54 cm.
Iets op de achterbrug lassen om de remklauw op z'n plek te houden, lijkt mij wel kunnen, er komt bij het remmen immers veel minder kracht op te staan dan bij de voorvork.
Dat de veer/demper onder het frame ligt heeft er sterk mee te maken dat we na het aanbrengen van de xtra versteviging (ivm het versmallen van de brug waar 'ie in het frame komt) de pro-link-shit niet meer in de achterbrug kwijt konden. De TSX-veer was toen te kort om rechtstreeks tussen de brug en het bevestigingspunt te passen, dus er moest een soort bokje op de brug gemaakt worden zoals MT's met mono-shock vaak hebben, zie afb. hieronder
En dat vond ik lelijk omdat 'ie waarschijnlijk een z? hoge bok moest hebben om een beetje stug te veren (verhouding tussen de ingeveerde afstand van het achterwiel en de afstand die de veer dan inveert) dat we beter een een duwstang (zoals op de Yamaha DT) op de achterbrug konden lassen. En dat vond ik ook lelijk. Daarna heb ik dagen gegoogeled om naar verschillende types mono-shock te kijken of er iets leuks bij zat dat ook nog zou kunnen gaan werken. Daarna heb ik al die plaatjes goed bekeken en afgeschreven wat niet mooi was, Quote:
niet zou werken of te veel werk zou zijn. Het Rotax-systeem bleef dus over.
Het was wel even wat werk om het uit te denken met de juiste (glij-) lagers en de assen van het systeem goed in lijn te krijgen dat er nix zou gaan wringen. Ook de afstandsverhouding wiel/veer moest berekend worden. Stugger dat dit konden we de veer niet krijgen. Toch is de veer nog veel te slap. De voordelen van dit systeem lijken mij het lagere zwaartepunt en dat de krachten mooi verdeeld op het systeem en het frame worden overgebracht. Van dat laatste heb ik natuurlijk geen fluit verstand maar ik heb wel wat gevoel voor hoe krachten verdeeld worden. Als er iets krom of stuk gaat op den duur zal ik dat hier tzt wel melden.
Hoe ver ben jij inmiddels? Hou me iig op de hoogte, met foto's liefst..
vet lang antwoord...
je moet leraar worden gast 
maareh hoe ver ik ben.. ehm..
Nou ik heb net ff een scooter verkocht dus ik heb weer geld
Volgende week komt er een ktm500 usd vork met ktm 3 zuigerige remklauw
die ns1 velg komt niet helemaal precies in het midden van de tsx achterbrug, das opzich wel een klein beetje jammer, maar je hebt er geen last mee onder het rijden
van die ns1 remklauw houder moet een stukje van de dikte waar de as doorheen gaat afgedraait worden, anders komt de velg te ver naar links. Dan moeten er ff passende busjes gedraait worden
Met die ktm voorvork moet ik allemaal kijken hoe dat gaat gebeuren. de balhooftspe van die ktm vork is trouwens dunner dan die van een tsx
. dus waar schijn lijk word dat gat in de kroonplaat wat uitgedraait zodat de tsx balhooftspen en in kan. maar dat moet ik nog uit gaan denken
En ja ik heb nog een vraagje misschien weet jij het. Passen mtx tandwielen op een ns1 velg? want ik wil eigenlijk een 54 tands tanwiel er op. dat trekt lekker maar ik vind het vooral handig dat de ketting niet te veel over mn brug gaat. of dat er tandielen van andere honda crossers op passen ofzo?
Dit bericht is gewijzigd door koosTSX op 27-11-2005 om 19:33 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved