Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Gallery in het onderwerp 'TSX-racer' (ID 16).
De reply is geschreven door Henk-88 (UserID 4824) op 27-11-2005 14:50.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: koosTSX
[...]


tja als een ns1 brug maar 3 cm langer is valt het niet veel op denk ik? want omdat een ns1 velg kleiner is dan tsx velg, vind ik het mooi om een wat langere achterbrug te hebben, want met mn tsx achterbrug staat het wiel een beetje te dicht bij het frame zegmaar... Wat ik nouw van plan ben ik gewoon de tsx brug houden. En daar een stripje metaal op lassen, die in de remklauwadapter van de ns1 klauw past.
Maargoed ik vind het zoiezo mooier om er een langere/dikkere brug in te hebben, maar een ns1 brug scheelt dus niet heel veel,+dat ik dan nog de ophanging voor de veer moet veranderen enzo

Als je tips hebt hoor ik het graag, word echt cool waar jij mee bezig bent

owja nog 1 vraagje. Heb jij nouw die veer onderlangs gedaan alleen omdat je het mooi vind, of omdat het gewoon normaal niet mogelijk is. Ik bedoel je kan tog ook de ophanging voor de veer die op de ns1 brug zit er af slijpen, en er een nieuwe (omdat ie van een tsx een beetje aan de zijkant zit) op lassen?

vet lang verhaal


Een duidelijk verhaal tenminste, thnx.
H?b je al een NS1-wiel en past 'ie wel in de TSX-brug of komt hij dan niet meer in het midden te staan?

De afstand van de voorste as en de wiel-as bij de NS1-achterbrug is 51 tot 54 cm.

Iets op de achterbrug lassen om de remklauw op z'n plek te houden, lijkt mij wel kunnen, er komt bij het remmen immers veel minder kracht op te staan dan bij de voorvork.

Dat de veer/demper onder het frame ligt heeft er sterk mee te maken dat we na het aanbrengen van de xtra versteviging (ivm het versmallen van de brug waar 'ie in het frame komt) de pro-link-shit niet meer in de achterbrug kwijt konden. De TSX-veer was toen te kort om rechtstreeks tussen de brug en het bevestigingspunt te passen, dus er moest een soort bokje op de brug gemaakt worden zoals MT's met mono-shock vaak hebben, zie afb. hieronder


En dat vond ik lelijk omdat 'ie waarschijnlijk een z? hoge bok moest hebben om een beetje stug te veren (verhouding tussen de ingeveerde afstand van het achterwiel en de afstand die de veer dan inveert) dat we beter een een duwstang (zoals op de Yamaha DT) op de achterbrug konden lassen. En dat vond ik ook lelijk. Daarna heb ik dagen gegoogeled om naar verschillende types mono-shock te kijken of er iets leuks bij zat dat ook nog zou kunnen gaan werken. Daarna heb ik al die plaatjes goed bekeken en afgeschreven wat niet mooi was, niet zou werken of te veel werk zou zijn. Het Rotax-systeem bleef dus over.


Het was wel even wat werk om het uit te denken met de juiste (glij-) lagers en de assen van het systeem goed in lijn te krijgen dat er nix zou gaan wringen. Ook de afstandsverhouding wiel/veer moest berekend worden. Stugger dat dit konden we de veer niet krijgen. Toch is de veer nog veel te slap. De voordelen van dit systeem lijken mij het lagere zwaartepunt en dat de krachten mooi verdeeld op het systeem en het frame worden overgebracht. Van dat laatste heb ik natuurlijk geen fluit verstand maar ik heb wel wat gevoel voor hoe krachten verdeeld worden. Als er iets krom of stuk gaat op den duur zal ik dat hier tzt wel melden.

Hoe ver ben jij inmiddels? Hou me iig op de hoogte, met foto's liefst..

vet lang antwoord...


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved