Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'krukas verlichten + wat voor krukas is dit eigenlijk????' (ID 37218).
De reply is geschreven door zundapp_rs (UserID 5233) op 28-5-2006 23:35.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mblover
[...]


grip gezeik krijg je bij motogp motoren ja, niet bij een sprintding op jubbega.

zowiezo ben ik het niet met de beredenering eens dat de kruk je zuiger door de compressie heen omhoog duwt, dat doet je vliegwiel. (neem aan dat jij binnenrotor neemt, dus dat is ook niet helemaal het geval meer maar goed)
verder komt hij toch wel omhoog (je achterwiel stopt niet met draaien maar duwt de zuiger verder).

Ik ben het met je eens dat het niet echt een probleem zal geven omdat je niet extreem door bochten zal gaan. Maar het is niet alleen je vliegwiel dat de zuiger door de compressie duwt. Je krukas heeft best een behoorlijk gewicht dat met 10K toeren of waarschijnlijk meer een behoorlijk groot rotatiemoment heeft. Meer dan je vliegwiel.

Verder, normaal gesproken heb je bij het omhoog gaan ook geen aandrijving en bij het neer gaan wel. Dit verandert niet, alleen er wordt wat meer energie in je achterwiel gestopt ipv in je krukas.

Het is wel zo dat er meer energie naar je achterwiel gaat (na verbranding) en er ook weer meer uitgehaald(bij compressie). Daardoor wordt die kracht minder goed verdeelt en is je grip minder.

Kan hij hoogstwss wel hebben, zeker omdat met sprinten grip recht vooruit goed genoeg is, zolang je wiel niet slipt is het best. Bij snelle bochtjes rijden zal er wellicht wel iets te merken zijn, maar dan is de vraag of jij je brommer naar de grens kan persen daar, maar dat zal met een mb best mogenlijk zijn.



Ben ik met je eens, waarschijnlijk zul je hier niet echt last van hebben omdat je geen bochten hoeft te maken.




Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved