Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Pro Forum in het onderwerp 'turbo' (ID 14202).
De reply is geschreven door Teunmenator (UserID 1651) op 9-10-2005 13:12.

helemaal afsluiten en openmaken is niet te doen met een 2takt. Misschien dat dit idee wat ik ooit eerder verzonnen heb wel een verbetering zou zijn bij overdruk maar dat moet opzichzelf ook al werken:

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Teunmenator
Het is een oud topic maar ik wilde er graag wat aan toevoegen ik heb namelijk het volgende idee en wil dit met een neef van me uit gaan werke. Maar waarschijnlijk wel pas over een paar maandjes. Ik ben alleen benieuwd hoe realiseerbaar het is en of je misschien afstellingsproblemen krijgt die je tegen gaan werken.

Dit had ik eigenlijk in gedachte, het idee is vrij simpel. Door de timing van je uitlaat poort te veranderen (hij gaat dus eerder dicht) Verlaag je je blowdown. Een lagere blowdown betekend eigenlijk dat je powerband lager ligt. Op deze manier kun je een vrij hoge blowdown nemen (ik denk dan aan een blowdown van 43 ofzo). Dit plaatje schuift via 2 groeven in je uitlaat poort dicht zo dicht mogelijk naar de opening van het begin van je uitlaat poort. Nu is je blowdown dus lager. (hangt natuurlijk van de dikte af maar als je indenkt hoeveel 2mm ophogen van de poort al scheelt Dan zou je een plaatje kunnen nemen van 3 zodat hij in het begin lager iets lager is en daarna hoger). Als je meer toeren gaat maken het liefst als je zeg maar op "3/4 van je powerband zit", moet het plaatje omhoog geschoven worden. Dit kan denk ik niet doormiddel van een gesplitste gaskabel omdat als je dan volgas geeft (in lage toeren) schuift het plaatje al naar boven.

afbeelding

Ik denk dat het het beste zou zijn het zo te maken dat je 2 standen hebt. Dicht of open. (geleidelijk zal niet realiseerbaar zijn en het is dan meer een belemmering van de doorstroming van je uitlaatgassen dan dat het de timing verandert als hij maar een klein stukje opschuift). Je zou dan een dun kabeltje aan het plaatje zelf moeten maken. En een motertje eraan maken die zeg maar een kabel een stukje in kan trekken ofniet (dat is dus het probleem kweet niet of dat bestaat). Je zou het motertje dan kunnen activeren door de stroom die recht van je spoelen als indicator te gebruiken. Je laat het motertje dan intrekken als de stroom boven een bepaald voltage komt. en onder een bepaald voltage moet hij het kabeltje weer ruimte geven.

Op deze manier denk ik dat je je powerband dus kunt verbreden zonder hem zwakker te maken, alsof je dus 2 keer een powerband achter elkaar krijgt. Nou zit je dan natuurlijk met de uitlaat die specefiek gericht is op een bepaald toerengebied. maar als je deze zeg maar hebt liggen bij de powerband zonder het plaatje. dan denk ik dat hij gewoon een stuk beter door kan trekken bij de lage toeren met dit plaatje.
Als je dan ook nog es zou kunnen maken dat de uitlaat varieert dan zou het natuurlijk helemaal mooi zijn.

Op het rechtse plaatje zie je dat het plaatje wat de uitlaat poort inschuift omhoog kan schuiven zodat het niet meer in de weg zit. In de ruimte waar het in omhoog kan schuiven kun je bijvoorbeeld 3 veren naast elkaar zetten die het plaatje naar beneden duwen. en dan 1 (of misschien zelfs 2) kabel(S). die waarmee je het plaatje omhoog kunt trekken.

Dit bericht is ge-edit door Teunmenator op 25-12-2004 23:56



Dit bericht is gewijzigd door Teunmenator op 9-10-2005 om 13:13 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Nick op 9-10-2005 om 14:50 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved