Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Grote motor topic' (ID 10042).
De reply is geschreven door Neonlampje (UserID 44) op 16-9-2005 13:24.

Maar nu verglijk je 2 type motoren/brommers, die beide een heel andere balhoofdshoek en trail hebben.

Een groot wiel wil rechtdoor vanwege de centrifugaal kracht. Dit is gewoon simpele natuurkunde.
Verder zit je met een verschil van slip, omdat je door een andere velg in hetzelfde voertuig je je balhoofdshoek en trail veranderd (je balhoofdshoek wordt haakser tenopzichte van je wegdek.. en je trail korter) zal hij erg veel minder stabiel rechtuit rijden!
(je trail heeft temaken met de slip van je band, wanneer je stuurt... een band slipt altijd bij het sturen, hoe meer deze wil slippen; hoe meer weerstand, dus rechtuit-stabiliteit)

Zie hier voor wat meer info:
http://en.wikipedia....le#Chassis_stability

Wil je er echt wat vanaf weten dan zou ik het boekje tuning chassis van robinson aanschaffen.

edit: Bij dragsters nemen ze geen grote wielen, omdat dat massatraagheid is.. je moet het allemaal op gang brengen. Dan kun je beter je balhoofdshoek aanpassen, dat kost je geen energie.

Dit bericht is gewijzigd door Neonlampje op 16-9-2005 om 13:26 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved