Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Wat WEL en wat NIET polijsten...' (ID 27109).
De reply is geschreven door Lawrence (UserID 2260) op 16-3-2005 1:50.

Het is nou eenmaal wel zo dat een golfbal eruit ziet zoals ie eruit ziet, met kuiltjes. Dit geeft een lagere luchtweerstand dan een perfect gepolijste bal.

Hetzelfde geld ook omgekeerd, dus in een leiding (of spoelpoort in dit geval).
Wat wel zo is, is dat de kuiltjes, of ruw oppervlak van mij part, zorgen voor een langzaam stromend oppervlak laag. Deze laag heeft een bepaalde dikte.(afhankelijk van het type gas, stroomsnelheid, stromingstype etc etc)
Hierdoor wordt de effectieve diameter van een leiding wel kleiner.

Voor polijsten of ruw maken is dus allebei wel wat te zeggen.

wat trouwens wel zo is, vaste deeltjes slaan sneller neer in langzaamstromende gassen. Maak je je uitlaatpoort ruw, dan zal er dus sneller een koollaag vormen dan wanneer deze gepolijst is. Uiteindelijk komt t er toch wel op, dus dit zou alleen bruikbaar zijn in de racerij, waar vaak gedemonteerd wordt


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved