Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'bougie kapot' (ID 26572).
De reply is geschreven door MTX-speed (UserID 6030) op 24-2-2005 20:57.
Hoe hoger de warmtegraad hoe hoger de temperatuur van de bougie wordt en daarmee bedoel ik dus het puntje onderaan.
De temperatuur van de vonk wordt niet geregeld door de bougie maar juist door de isolatie van de bougie.
Een bougie met een lagere warmtegraad is namelijk minder geisoleert waardoor de warmte makkelijk wordt afgevoerd en de bougie dus kouder blijft.
Een bougie met een hogere warmtegraad is juist weer meer geisoleert waardoor de bougie warmer blijft.
Waarom gaat de bougie met de hogere warmtegraad eerder kapot? Heel simpel, aangezien de bougie met een hogere warmtegraad meer isoleert, blijft er dus veel meer warmte in de bougie zitten. Deze temperatuur kan zo hoog oplopen dat het isolatielaagje dat om de bougiekern zit kapot klapt en de kern kortsluiting maakt zodat er geen vonk meer optreed tussen de puntjes.
Conclusie: De warmtegraad van je bougie is te hoog.
Maar er kunnen nog meer nadelen zitten aan een te hoge warmtegraad. Zo kun je, meestal in combinatie met een (te) vroege ontsteking, een gat in je zuiger branden, met alle gevolgen van dien.
Aan de andere kant kan een te lage warmtegraad weer zorgen voor een slechtere ontbranding waardoor je weer meer last krijgt van koolaanslag, vermogenvermindering enz.
Het is dus zaak om een goede bougie te vinden die bij jouw afstelling hoort. Dit wordt door velen onderschat.
Waaronder ikzelf 
Ik had namelijk eerst altijd een B8 in m'n 110 zitten. Toen werd mij eens aangeraden om er een B9 in te zetten. Hierna ben ik hem opnieuw af gaan stellen en kon ik er een grotere sproeier indraaien. Hierdoor steeg het verbruik een beetje, maar het vermogen juist veel meer. Wist zelf niet dat zo'n bougie zoveel kon schelen.
Blijkbaar dus wel.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved