Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Pro Forum in het onderwerp 'Het CDI topic.' (ID 6589).
De reply is geschreven door de_koen (UserID 786) op 31-5-2004 20:16.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje



barry: wat is eigenlijk magneet ontsteking?


copie/paste van mf:

Batterijontsteking:
De mechanische batterijontsteking met inductiewerking wordt vnl. bij benzinemotoren in auto's toegepast. De werking is als volgt: bij draaiende motor opent de door de krukas aangedreven onderbrekernok de onderbrekerpunten of contactpunten n-maal per omwenteling van de onderbreker (n is het aantal cilinders), waarbij even vaak de primaire stroomkring (6 of 12 V) onderbroken wordt. In de ijzerkern van de bobine ontstaat daardoor een sterk veranderend magnetisch veld dat in de primaire wikkeling van de bobine door zelfinductie een hoge bronspanning veroorzaakt (250 V); een over de contactpunten geschakelde condensator voorkomt vonkoverslag. In de secundaire kring, die ca. 50 maal meer wikkelingen heeft dan de primaire, ontstaat een spanningsverhoging van 10!000 tot 20!000 V. De meestal in het onderbrekerhuis aangebrachte verdeler, bestaande uit rotor en verdeelkap, geleidt de stroom naar de bougie van de cilinder met het te ontsteken brandstofmengsel. De as waarop het onderbrekermechanisme en de verdeler zijn gemonteerd, draait bij viertaktmotoren met de halve en bij tweetaktmotoren met dezelfde omwentelingssnelheid als de krukas. Ter vermijding van ongewenste torsiekrachten in de krukas wordt de ontsteking bij meercilindermotoren alternerend over de cilinders verdeeld; de ontstekingsvolgorde bij viercilindermotoren is daarom 1 3 4 2 of 1 3 2 4.
Bij de batterijontsteking met capacitieve werking zijn in de secundaire stroomkring na de bobine een gelijkrichtcel en een condensator met grote capaciteit opgenomen; de condensator wordt hierbij stootsgewijze opgeladen. Men noemt dit een laagspanningscondensatorontsteking. Tegenwoordig wordt vaak transistorontsteking toegepast (zie hierna).

Magneetontsteking:
De magneetontsteking, alleen in de beginperiode van de auto toegepast op benzinemotoren, wordt tegenwoordig nog af en en toe gebruikt bij gasmotoren, bromfietsmotoren en bootmotoren. De elektrische spanning wordt in een, op een dubbel T-anker gewikkelde, primaire spoel opgewekt, waarbij het anker draait tussen de polen van een permanente magneet, die de secundaire wikkeling bevat. Het stroomcircuit is voor het overige gelijk aan dat van de batterijontsteking. Bevindt ook de secundaire spoel zich in het anker, dan spreekt men van een hoogspanningsmagneet. Wanneer de magneetpolen op het vliegwiel zijn aangebracht, spreekt men van een vliegwielmagneetontsteking; het anker is hierbij vast uitgevoerd.



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved