Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Beroep tegen bekeuring' (ID 4283).
De reply is geschreven door Dimage (UserID 1964) op 2-5-2004 16:03.
Ik heb vorig jaar over dit onderwerp en het onderwerp "buitenlandse bromfietsen op de Nederlandse weg" al een uitgebreide discussie gehouden, waarin dit naar voren kwam over het alhier besproken onderwerp;
Quote:
Geachte heer, 
Bedankt voor uw reactie. U bent zeker niet de enige met vragen over welke 
regels gelden voor oldtimers/buitenlandse bromfietsen; we hebben vaker 
vragen over dit onderwerp gekregen. 
Uit uw mail maak ik op dat u vooral vragen hebt over de max. 
constructiesnelheid, en wat er gebeurt als een oldtimer aan een 
vermogenstest wordt onderworpen. Artikel 5.6.8 van het Voertuigreglement 
(VTR) stelt dat bromfietsen die zijn geconstrueerd voor een maximumsnelheid 
van ten hoogste 45 km/h, bij voortduring moeten blijven voldoen aan deze 
door de constructie bepaalde maximumsnelheid. Recentelijk (29 januari 2003) 
heeft het gerechtshof in Leeuwarden uitgesproken dat die eis ook geldt voor 
bromfietsen die al voor de inwerkingtreding van het Voertuigreglement in 
1994 in Nederland in gebruik genomen waren. In deze zaak voerde een bezitter 
van een oldtimer aan dat die eis niet voor zijn bromfiets gold, omdat hij 
oud was en er vroeger andere eisen werden gesteld. Het gerechtshof stelt dat 
de wetgever bewust niet heeft voorzien in een historische regeling en dat 
daarom de permanente eis zoals neergelegd in artikel 5.6.8 VTR ook voor die 
voertuigen geldt. (mocht u de uitspraak willen nalezen: hij staat op 
www.rechtspraak.nl, onder 'Belangrijke uitspraken' - zoeken op zaaknummer 
WAHV 02/00742) 
Voor verdere informatie over de sancties verwijs ik u graag naar onze 
website www.verkeershandhaving.nl. Onder 'Overtredingen' vindt u het kopje 
'Opgevoerd' en daar staat alle relevante informatie. Ook de sectie 'Vragen' 
bevat informatie over overschrijding van de maximum constructiesnelheid van 
bromfietsen. Daarbij wordt ook ingegaan op de vraag wanneer een 
brom/snorfiets in beslag genomen wordt: inbeslagname gebeurt als de maximum 
constructiesnelheid boven de 55 km/uur (snorfiets) of 75 km/uur (bromfiets) 
ligt. Als de brommer of snorfiets tot een goedgekeurd type behoort, kan de 
politie de onderdelen in beslag nemen die voor de overschrijding van de 
maximum constructiesnelheid zorgen. Is de brommer of snorfiets g??n 
goedgekeurd exemplaar, dan wordt het gehele voertuig in beslag genomen. 
Ik hoop dat ik uw vragen zo voldoende heb beantwoord. Mocht u aanvullende 
vragen hebben, dan hoor ik dat graag. 
Met vriendelijke groet, 
Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie 
 
Overigens heeft het verhaal van de oldtimer eigenaar die dit voor heeft laten komen en de zaak verloor ook al in de bromfiets van verleden jaar gestaan.
De rest van de discussie met het OM betreffende de de buitenlandse bromfietsen is op de navolgende link te vinden; http://www.classicso...3872&threadid=24
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved