Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Grote auto topic' (ID 12795).
De reply is geschreven door Steve_ZHC (UserID 426) op 20-1-2004 12:10.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: NSR RULEZZ
welke et waarde is goed voor onder een iets verlaagde civic/crx dan?
en de standaart sportvelgjes zijn die wel goed dan?
ik zal het ff knippen en plakken vanaf de CRX garage punt t??kaa want da's wel het makkelijkste.
ik heb meteen het hele velgenverhaal er maar bij gezet, komt uiteindelijk allemaal van crxclubholland.nl en allevelgenvan.nl (niet als spam bedoeld, maar als bronvermelding
)
Voor een Honda CRX is dit;
VELGMAAT ET-WAARDE BANDENMAAT
15 ? 6,5" ET 45 195/50
15 ? 7,0" ET 40 tot 42 195/50 of 205/50
16 ? 6,5" ET 45 195/45
16 ? 7,0" ET 43 tot 45 205/40 of 215/40
Orginele honda velgen:
14 ? 5,5J ET 45 185/60R14
15 ? 6,0J ET 45 195/50R15
Mugen Specificaties:
VELGMAAT ET-WAARDE
15 ? 6,5 ET 45
15 ? 7,0 ET 40
16 ? 7,0 ET 43
Keuze voor best performance:
15x6,5 et 45 met 195/50
Neem max 7" brede velgen... 7,5 past niet in combinatie met een hoge ET...
Let ook goed op of de 16" velgen van je keuze niet te zwaar zijn. Dit veroorzaakt problemen met je remmerij. Ga met 16" in elk geval voor lichtgewicht magnesium velgen, deze zijn echter erg duur!
Het gewicht van de velg is namenlijk van belang voor acceleratie, hoe lichter, hoe beter!
Vuistregel:
Niet lager dan ET 40
Niet breder dan 7"
Niet groter dan 16"
De velgbreedte.
De maat van een velg wordt weergegeven in inches (1 inch = 25,4 mm). Een velg in de maat 6 ? 14 is 6 inch breed en heeft een diameter van 14 inch. Wie de breedte van de velg wil gaan meten, komt er vaak achter dat wat hij meet niet klopt met de opgegeven maat (6 inch in dit voorbeeld). Dit zal namelijk meer dan 6 inch zijn. Dit komt doordat de velgbreedte wordt weergegeven over de binnenkant van de velgrand, (Zie figuur). Als richtlijn geldt dat er aan beide zijden een halve inch moet worden opgeteld om de werkelijke breedte te verkrijgen.
De ET waarde.
De ET van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe genoemd, bepaald hoever een velg naar binnen of naar buiten steekt in de wielkast. Een ET van 45 wil zeggen dat het bevestigingspunt 45 mm aan de buitenkant van het midden van de velg
ligt (zie schematische tekening).

Steekt een velg te ver naar buiten met bijvoorbeeld ET 38, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 45 valt de velg 7 mm meer naar binnen. De regel luidt: hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt, en hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.
Of de velg van je keuze ook daadwerkelijk past op jouw auto kun je het best navragen bij je plaatselijke velgenspecialist. Deze weet in welke fitments de velg geleverd wordt en zal je o.a. op basis van de ET-waarde adviseren de velg wel of niet te monteren. Hier is geen ijzeren regel voor. Natuurlijk zijn er per autotype bepaalde toleranties, maar ook persoonlijke voorkeur speelt een rol. De ene automoblist wil tot het uiterste gaan en is bereid de carrosserie iets aan te passen, terwijl de andere automoblist hier absoluut niets van wil weten.
De steekcirkel.
De steek van een wiel heeft betrekking op de bevestiging. De steek wordt omschreven met 2 cijfers: het aantal boutgaten en de diameter van de denkbeeldige cirkel die door het hart van de boutgaten getrokken kan worden. Een steek van 4 ? 100 betekent dus dat de velg 4 boutgaten heeft met een steekcirkel van 100 mm. Bij velgen met 4 boutgaten is het meten van de steekcirkel eenvoudig omdat de boutgaten loodrecht op elkaar staan. Bij velgen met 5 boutgaten wordt het meten wat lastiger. Je zult dan een denkbeeldige cirkel moeten tekenen, zoals in de tekening hieronder.

Ieder autotype heeft zijn eigen steek. Bij een Honda CRX is dit 4 ? 100.
Er zijn ook velgen met een multi-pcd ("pcd" is een veel gebruikte aanduiding voor "steek" en staat voor het engelse "Pitch Circle Diameter"
. Dit wil zeggen dat de velg als het ware 2 steken heeft. 4 gaten vormen samen bijvoorbeeld de steek 4x100 en als je de velg 1/8 slag draait vormen de overige 4 gaten bijvoorbeeld steek 4x108
De wielconstructie.
De exclusievere merken hebben vaak 1 of meer meerdelige velgen in het assortiment. In de meeste gevallen gaat het dan om 2-delige velgen, maar ook 3-delig is mogelijk. Met 2-delig wordt bedoeld dat de velg uit 2 losse delen bestaat, die aan elkaar zijn gemonteerd. In vroegere tijden werden velgen veelal op deze manier gemaakt in een authentieke smederij. Hoewel moderne fabrieken nu veel gemakkelijker een 1-delige velg produceren, blijft er vraag naar meerdelige velgen. Meerdelig heeft een zeer exclusief imago. Daarnaast geven de boutjes waarmee de delen aan elkaar zijn bevestigd de velg een speciale uitstraling.
Omdat niet iedereen een portemonnee heeft met een eindeloze bodem (waaronder ik)(meerdelige velgen zijn fors duurder dan 1-delige velgen) worden er ook "2-delige look" velgen geproduceerd. Hierbij plaats men sierboutjes in de velg zodat het lijkt of het een 2-delige velg is. Het gaat hier in het algemeen niet om goedkope imitatie. Fabrikanten zien het als een hoogwaardige oplossing om liefhebbers van velgen met boutjes een betaalbare velg aan te kunnen bieden.
Montage volgorde.
Bij de montage van de velgen op de auto is het van groot belang het juiste bevestigingsmateriaal te gebruiken. De originele bouten of moeren zijn niet altijd geschikt voor de montage van de lichtmetalen velgen. Als er bouten of moeren worden geleverd bij de velgen die je hebt aangeschaft, gebruik deze dan altijd in plaats van de originele bouten of moeren.
Let bij het aandraaien van de bouten of moeren op de juiste aandraaivolgorde. Volg altijd een kruislings patroon, zoals in de schematische weergaven hiernaast. Zo voorkom je dat de velg scheef getrokken wordt en vroegtijdig vast loopt op de schroefdraad, scheef gaat zitten en gaat slingeren of erger los komt te zitten tijdens het rijden.
Het vastzetten van de bouten of moeren dient met een momentsleutel te gebeuren. Gebruik nooit luchtgereedschap om je velg mee vast te draaien..
Als je wielen demonteert en je bent van plan deze op een later tijdstip weer te monteren, markeer dan de banden met een krijtje. Gebruik de afkortingen RV, LV, RA, LA voor respectievelijk rechts voor, links voor, rechts achter en links achter. Door de wielen bij montage weer op dezelfde plaats te monteren voorkom je verslechterde rij-eigenschappen (dit heeft te maken met de afslijting van het loopvlak van de band)
Centreerringen.
Veel fabrikanten werken met een ringensysteem om een bepaalde velg op meerdere typen auto's te kunnen monteren. Dit heeft te maken met de naaf van de auto. De naaf is het best voor te stellen als het uiteinde van de wiel-as van de auto. Het naafgat van de velg (het gat in het midden) moet hier exact op aansluiten. Nu is het zo dat de diverse autotypes verschillende naven hebben. Naaf 60 (mm) en 56 zijn bijvoorbeeld 2 voorkomende maten. Normaal gesproken zou een velg met een naafgat van 60 mm niet gemonteerd mogen worden op een auto die een naaf van 56 mm heeft. Door een plastic of metalen ring in het naafgat van de velg te plaatsen kan de diameter worden teruggebracht naar 56 mm, waardoor montage wel mogelijk is.
De centreerring zorgt er voor dat de velg netjes op z'n plaats wordt gehouden. Zonder deze ring zou de velg alleen door de bouten op z'n plaats worden gehouden en is de kans op onbalans veel groter.
Bij sommige bedrijven is het mogelijk om het centreergat groter te laten draaien om zo de velg toch te laten passen.
Spoorverbreders.
Spoorverbreders worden in het algemeen niet veel gebruikt, maar in verband met de volledigheid besteed ik er hier toch aandacht aan. Een spoorverbreder is een "metalen schijf" die tussen de velg en de as van de auto gemonteerd wordt. Hierdoor komt de velg meer naar buiten te staan in de wielkast. In feite wordt hiermee dus de ET van de velg verlaagd.
Het is van het grootste belang dat bij het gebruik van spoorverbreders het juiste bevestigingsmateriaal wordt gebruikt. De bouten die met de lichtmetalen velgen worden meegeleverd zullen niet lang genoeg zijn als er spoorverbreders wordt gebruikt. Laat het monteren van spoorverbreders bij voorkeur over aan de banden- en velgenspecialist. Een verkeerde montage van spoorverbreders is levensgevaarlijk.
Enkele velgenfabrikanten werken standaard met spoorverbreders. Zij zullen bij de levering van de velgen rekening houden met jouw type auto en het juiste bevestigingsmateriaal meeleveren.
Mijn advies; koop velgen met de juiste ET en gebruik geen spoorverbreders. Op deze manier gaan je wiellagers ed. langer mee en is de wegligging optimaal.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved