Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'Brommer rookt met andere olie.' (ID 69664).
De reply is geschreven door Rob777 (UserID 26621) op 19-11-2019 14:53.

Heb ik ook aan zitten denken ja.
Kan me voorstellen dat als ie maar een net groot genoeg sproeier heeft met warm weer ( lichtbruine bougie ) dat die met koud weer net te klein is.
Maar heb begin dit jaar met nog kouder weer gereden en toen deed hij het prima.

Ook verklaart dat niet de ( tijdelijke ) zwarte rook en het uitvallen direct na start en helemaal niet willen starten die ene keer.

Dit is wat gebeurd is :

Overgestapt van Valvoline naar Castrol.
Zag toen dat er zwarte rook uit kwam...maar was misschien al eerder..let niet altijd op mn rook maar na wisselen olie daar even specifiek op gelet.
Begonnen met 98 te tanken ipv 95, 200 km gereden met mix van 98 en 95, met die rook, zonder problemen verder, reed prima.

Twee weken niet gereden, start de brommer en die valt vervolgens stil zodra ik gas los laat.
Weer 98 gaan tanken, tank zit nu bijna alleen nog 98 in.
85 km gereden zonder al te veel problemen, blijft nog net stationair lopen als ik gas los laat tijdens rijden.
Op plaats bestemming heeft hij nog steeds zwarte rook.

Volgende dag start ik, geen zwarte rook meer, maar valt uit na start, ook al geef ik gas.
Vijf minuten lang niet willen starten, duwen, startmotor, niks.
Dan opeens weer gewoon starten en rijden.
Even stukje gereden maar valt nu zelfs met rijden uit als ik gas los laat.
Stationairschroef drie slagen ingedraaid, doet net een 1000 toeren dan.

Volgende dag draait hij direct na starten 3000 toeren stationair..maar valt na 5 seconden weer terug naar amper 1000.
Ook de dag erna hetzelfde verhaal, starten, 3000 toeren en dan weer terug zakken naar kleine 1000.

Twee dagen goed droog laten worden in werkplaats en terug naar huis, rit van 100 km, na ongeveer een drie kwartier rijden valt motor weer uit stationair als ik bij stoplicht of kruising sta te wachten, moet gas blijven geven.

En dan het probleem van niet lekker op toeren komen.
Vooral in zn 1 erg goed merkbaar, trek op en heel snel houdt hij dan al in, klinkt raar, wil niet op toeren komen, lijkt alsof er een begrenzer op zit opeens.
Topsnelheid was zeker 5 a 10 km/h lager ook dan normaal.
Doet vreemd met rijden, wil redelijk rijden maar stottert soms wat en wil gewoon net niet helemaal, komt op toeren, hapert even een tel en gaat weer door en dat meerdere malen.

Of beide dingen door hetzelfde euvel komen weet ik niet.
Niet stationair willen lopen was eerder dan het slechte rijden, dat laatste kwam pas na die heftige regen.
Maar kan zelfde reden hebben door iets wat steeds verder kapot aan het gaan is ofzo.
Ik weet het gewoon niet.

Wat ik wel weet is dat ik gigantisch begin te flippen ervan.
Eerst een dik jaar met de Motorhispania bezig in mn kop om daar achter te komen wat het probleem is, zonder resultaat, hele dagen malen van 'is het dit, is het dat ?'
Die officieel opgegeven en nu begint de Aprilia met eigenlijk een beetje hetzelfde onverklaarbare gezeik.

Zo snap ik ook al langer de ketting van de RS niet, vorige eigenaar heeft tijdje terug een nieuwe ketting geplaatst die ik nu al 8 keer strakker heb moeten zetten. Zet em op juiste strakte, rij 160 km en dan staat ie weer zo slap dat ik em tegen achterbrug kan duwen of zelfs stukje er achter.
Goedkope ketting misschien maar toch..t is geen rubber..

I izzzz cursed...

Pas in januari tijd om wat te sleutelen, ben van plan twee maten grotere sproeier te plaatsen, carb goed schoon te maken en nieuwe plaatjes er in te gooien maar zou het dan verder niet weten waar te zoeken.

Ben op punt van opgeven eigenlijk, het mag gewoon niet.
Enige lol in mn leven is die RS4 en dance feesten, dance feesten wil mn ouwe en verrotte lichaam steeds minder aan meewerken en een beetje zorgeloos rondscheuren mag blijkbaar ook niet.
Tijd om lekker depressief achter de geraniums te gaan zitten denk ik.

Klaag-zeur-steun....ik weet t
Maar ben het echt beu na twee jaar elke vakantie sleutelen, hele dagen malen in je kop wat het probleem is en maar geld in een hopeloze MH te blijven stoppen en dan nu met mn nog grotere Aprilia liefde ook weer gezeik te krijgen.

Had vrouwen ingeruild voor brommers..dacht dat dat beter zou werken...niet dus



Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 19-11-2019 om 15:13 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved