Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'Zuiger Fast Arrow Honda' (ID 69430).
De reply is geschreven door WestlandMB (UserID 18664) op 30-3-2018 19:22.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ruben06NL
Goedemorgen, ik heb momenteel een 45mm Fast Arrow gemonteerd op mijn Honda MT.
Hij presteerd nog niet super, deels is afstelling maar ik vermoed dat dat niet het enige is...
Ik kreeg er een DMP zuiger bij, zonder poorten dus.
Beïnvloed dit de prestaties erg? Hij rijd nu +-68km/h maar met mijn setup haal ik meer met een 50DMP cilinder.

De fast arrow kan imitatie zijn hoor, staat wel FA in de inlaat.

Nu zijn de originele zuigers voor zo'n cilinder bijna niet te krijgen, heeft iemand een goed alternatief? Ik denk dat hij het beste presteerd als de poorterij een beetje overeenkomt... moet dit heel precies?

Ik weet bijvoorbeeld dat een ori zuiger twee poorten heeft op de zijkant van de zuigerwand en een inham/poorten boven de opening van de pistonpen.

Maakt het veel verschil als je ipv 2 kleine poorten op de zijkant hebt, één grote? (Volgens mij had Athena dat)

Volgens mij had een ori zuiger ook alleen een topveer ipv twee zuigerveren, maakt dit veel verschil.

Kortom: zijn hier mensen die weten wat een goede oplossing zou zijn?

Mvg
Ruben


Er zijn verschillende soorten fast arrow cilinders geweest. Het eerste type had 11 poorten en 6 koelribben. Op de bovenste koelrib stond het Logo van Fast Arrow (een vierkant kader, met daarin de tekst FAST ARROW en de pijl zoals het in het logo zit). Deze cilinders zie je bijna niet meer. Waren min of meer een kopie van de 70cc Malossi. Wel degelijk afgewerkt.

Jij hebt waarschijnlijk een latere Fast Arrow, soms ook vernoemd als Bobo tech, pai wai of imitatie 70. Wat er precies met de mallen gebeurd is geen idee. Ik vermoed dat jouw cilinder bij het membraaninlaat de letters F en A heeft en op de zijkant een opdruk van 49cm3 (ook bij 70cc model). Deze cilinder heeft 5 koelribben, 1 uitlaatpoort, 3 inlaatpoorten (2 langwerpige, een kleine ronde) en 4 spoelpoorten. Het is een aluminium cilinder met gietijzeren bus/wand. Bij goede afstelling kan je met de cilinder een snelheid van +- 80km/u halen. De timing is wel vrij ruk en er zitten vanuit de fabriek uit wat gietfouten in de cilinder.

Het is vooral een cilinder die het doet op hoge toeren, koppel is ver te zoeken. Ik had altijd meer voorkeur voor de 70cc airsal, die draait iets minder toeren en levert wat meer koppel en heeft dus een wat meer geleidelijke powerband i.p.v. dat hele piekerige.

In het laatste type fast arrow cilinder hoort gewoon een zuiger zonder inkepingen/poorten. Alleen oud type, malossi, polini en airsal hebben die gaten in de zuiger. Een vertex zuiger heeft het ook vaak, terwijl een prox zuiger het weer niet heeft. Heb van alles gehad, maar kan niet echt aantonen dat die inlaatgaten in de zuiger voor echt meer vermogen zorgen. Dat vermogen kan je beter creëren door de poorten aan te passen in de imitatie cilinder.

Wat betreft zuigerveren goed of ze netjes afsluiten en dat de slotjes niet door een inlaat of spoelpoort loopt, dan kan de veer namelijk blijven haken en breken.


Het blijft vooral belangrijk dat je zuiger goed past. Te grote zuigerspeling/zuigerveeerspeling zorgt voor compressieverlies. Soms zijn de imitatie cilinders ook wel eens een beetje ovaal.

Als je nog eens een andere cilinder monteert zou ik kijken naar een hm167 cilinder. Veruit de meest betrouwbare/zuinige cilinder voor de Honda met voldoende vermogen.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved