Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'Hoe moet ik schokbreker monteren?' (ID 69424).
De reply is geschreven door pangolopalanga (UserID 4012) op 27-2-2018 11:52.



https://www.jalopyjo...-upside-down.246351/

"The problem is with inexpensive twin tube shocks, they have an air pocket whether they gas charged or just oil. The compression valve is usually located seperatley at the bottom of the shock bathed in oil. If the shock is run upsidedown, the air pocket will be around the compression valve and render it useless because little or no oil will go through it."
en
"Most modern shock absorbers utilize a twin (dual) tube construction; in order to work properly the inner of the two tubes (working chamber) should stay completely filled with oil. The outer (reserve) tube contains an oil reserve along with air or a pressurized gas. If the unit is mounted inverted (rod side down), the air or gas in the outer chamber can enter the inner working chamber, resulting in poor damping performance. Therefore, twin tube shock absorbers should not be mounted upside down (or on their side), with the exception of specially designed units that incorporate a gas cell, or cellular gas material, designed to keep the gas retained in the outer reserve tube."

Die site zegt dus dat je een twin tube niet kan omdraaien, omdat dan de bodemklep niet meer in de olie zit; dat geldt dan weer niet voor schokdempers met gascellen.

Bij jou staat er het woord "GAS" op, daar zit dan het 'zakje' gas in, om alles gescheiden en op zijn plaats te houden.

https://www.bikebd.c...-usd-shock-absorber/

"So the front wheel inverted shock absorbers are always comes with twin tube mechanism with high grade of sealing. But again as we stated earlier the mono tube shock absorbers when sealed for permanently those can be used anywhere in upright or innervated position where the shock is not continuous or heavy like the rear wheel or in other vehicles."

Een beetje onduidelijk wel...ik concludeer hieruit dat als je een twin tube omgekeerd gebruikt hij speciaal ontworpen moet zijn hiervoor qua afdichting, maar een monotube kan altijd omgekeerd gebruikt worden.

"In some situation upright shock absorbers help the front wheel being heavy to stick with the tarmac which is essential for cruiser and some sports bikes. On the other side inverted shock absorbers makes the front wheel lighter so it can be helpful for some sports bike or dirt bikes."

Als je hem upside down monteert, maak je het wiel lichter (onafgeveerd gewicht lager). Aan de andere kant kan je daar ook te ver in gaan voor een voorvork (wegcontact houden). Achteraan, voor gebruik in een bromfiets, gaat geen enkele van de twee redeneringen echt veel belang hebben.

Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 27-2-2018 om 17:24 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved