Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Oude cilinder voor de vuilbak? Welke nieuwe cilinder?' (ID 69380).
De reply is geschreven door Aprilia RX 50 2003 (UserID 20658) op 29-6-2017 17:26.

Alu zijn inderdaad vaak hoogtoerigere cilinders. Echter zijn er gietijzeren die ook ver op de 13000 rpm draaien. De standaard cilinder kan makkelijk 11000+ rpm aan.

Dat jouw brommer minder optrekt is misschien een gevoels kwestie, maar ook een stukje onderhoud. Ff nieuw luchtfilter, olie, bougietje enz enz doet vaak al wonderen. Ook geven de ketting en wiellagers mogelijk wat meer wrijving dan nieuw.

Rieju raadt aan om elke 12000 km de zuigerveren en evt de zuiger te vervangen. Misschien geen gek idee.

Iets ontgrenzen doe je door de prop iets uit te boren, maarja daarna kun je niet meer terug.
Wat je kunt doen is de prop er uit halen en 2 universele proppen die je alleen vast hoeft te slaan kopen. Die boor je dan uit tot de gewenste diameter en kun je dan makkelijk wisselen.

Beide zijn goed met hun voor en nadelen.

Alu (nicaseal wand) is harder en zal normaal ook wat minder slijten. Echter slechter bestand tegen een verdwaald zandkorreltje of andere ellende. Ook eigenlijk niet hoonbaar (is te duur en te moeilijk voor normale setups).

Gietijzer is wat beter bestand tegen hier en daar wat vuil en ook goed hoonbaar.

Gietijzer is ook goedkoper en als je (gedeeltelijk) begrensd rijdt ook meer dan prima.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved