Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp '"Kleine vragen Topic Deel 50"' (ID 66744).
De reply is geschreven door WestlandMB (UserID 18664) op 17-6-2013 20:53.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
[...]
Kom genoeg zooi tegen waar helemaal niets op staat dus nee dat is per definitie niet zo, met je capslock.
@aantal millimeter omrekenen naar graden. Een ruwe benadering is (Pi*Diameter v/h vliegwiel)/360, dan weet je hoeveel mm ongeveer 1 graad is.
Mijn Puch wil met goed 28 graden voorontsteking lopen. MTX sh met originele getunede cilinder van een kameraad wil met standaard CDI met 30 graden voorontsteking lopen.
Mijn CB50 met vervroegend vliegwiel wil 38 voorontsteking.
Persoonlijk geloof ik niet zo in voorgeschreven tijdstippen, ik probeer het altijd zelf uit en probeer altijd de maximale vervroeging op te zoeken.
Standaard zal het een graadje of 15-20 zijn.
Maximale vervroeging is altijd met een kanttekening; hou de temperatuur van de cilinder in de gaten en zorg ter aller tijden dat hij niet begint te kloppen. Te vroege ontsteking kan ook betekenen dat hij niet stationair wil lopen.
Meer vervroeging is over het algemeen meer vermogen.
Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 17-6-2013 om 19:11 uur.
Hoe doe je dat dan precies? Want normaal gesproken ga je toch met een micrometer het aantal mm voor het bovenste dode punt aannemen en daarop de ontsteking afstellen?
Jij hebt het over graden, hoe werkt dat dan ongeveer? Het klinkt voor mij allemaal wat omslachtig.
Volgens jou berekening kom ik op het volgende:
pi*87/360*3 = 2,28mm Dit lijkt me nog best veel?
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved