Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'mtx sh brommercross' (ID 67439).
De reply is geschreven door BartHonda (UserID 22556) op 14-4-2013 23:20.
Wat ik hier allenmaal lees doet me sterk denken aan hoe het ging toen ik het idee had een NSR racer te bouwen. Idereen ging me lopen vertellen dat die nooit snel worden... Volgends velen moest ik een aprillia of derbi kopen. Dat vertikte ik.. Geen Honda? Nou, dan maar niet racen. Uiteindelijk heb ik het blok van konterbonker hier op het forum over gekocht. Om de simpele reden, dat ik niet zo veel zin meer had opnieuw het wiel uit te moeten vinden. In de jaren 90, en begin 2000 werd er nog fanatiek geraced met die "oude honda's". Er is in die tijd bijzonder veel geprobeerd en gexpirimenteerd met de Honda's. Er was gewoon geen snel spul te krijgen, dus werd alles zelf gemaakt. Zelfs cilinders werden op een gegeven moment zelf gegoten. Er is dus al aardig geƫxperimenteerd in de loop der jaren. Uiteindelijk bleken het vaak toch de orignele Honda GT4 cilinders, die het beste presteerde (wel dik getuned uiteraard). Heb hier ook zo'n Athena liggen, met mooie fluiters erin, en een uitlaat poort zo groot, echt ongelovelijk. Maar toch presteerde de GT4 beter (die had een constanter vermogen en bredere poweband). Het enige nadeel aan een GT4, is de beperking die je hebt in uitlaatpoort oppervlak wat er te behalen valt. Honda's kunnen wel degelijk snel worden. Mijn NSR zit nu met 50cc, en 12mm carburateur, op 13,8pk bij 13973 toeren, met een powerband van 9500 tot 14000 toeren, gemeten op een Tovami testbank (word nog meer, want de uitlaat moet nog aangepast). Maar dan praten we wel over een NSR blok met aangepaste slag, programeerbare ontsteking, VHM cilinderkop, opmaat binnenkop, aangepaste uitlaat, en nog een hoop meer. Wel is het echt zo, dat een honda blok snel maken gewoon veel meer geld kost. Je bengint namelijk al met een veel slappere basis als een Derbi, en alles moet speciaal gemaakt worden.
Hartstikke leuk dat je met een Honda wilt gaan rijden, maar denk er wel eerst goed over na hoeveel je er aan uit wilt geven. Ik ken het niveau van de brommercross niet, maar met een "snelle pijp" en een "standaard cilinder" ga je het echt niet redden denk ik. Verder kan ik alleen nog zeggen, "Honda, the power of dreams".
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved