Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Algemeen tuning topic' (ID 21660).
De reply is geschreven door gradusss (UserID 21843) op 1-11-2010 21:04.

ik heb mn cilinder nu bijna "klaar" qua timing enzo. nu heb ik al die topics en excel dingen bekeken over time areas en dat soort dingen maar ik snap er geen zak van

hoe bereken ik nou of mn poorten groot genoeg zijn?

mb8 cilinder

uitlaat timing 185,35
spoelpoort timing 119,69
blowdown 32,83

de uitlaatpoort is 22mm x 29,63mm = 652mm^2
de 4 spoelpoorten zijn 10mm x 15mm = 600mm^2
de inlaat is 16mm x 29,6mm = 422,4mm^2
(alle maten gemeten in de cilinder, niet op de poortmap)

de inlaat heb ik nog niks aan veranderd.

bij die programma's vragen ze om de haverklap om een bepaald toerental van maximaal koppel, en andere dingen die ik echt niet weet. ik heb geen idee hoeveel pk of koppel die cilinder heeft en bij welke toerentallen. ik weet alleen die timingen en oppervlaktes.

kan iemand me een beetje adviseren hoe ik grofweg kan zien of de poorten groot genoeg zijn. ik wil het liefst dat ie loopt als een 80cc crosser om gewoon lekker een beetje rond te jagen. 'k ga er niet mee racen/sprinten ofzo en al helemaal niet voor dagelijks gebruik.

ik ken alleen het simpele werk van de timingen en in mn familie en vriendenkring heeft nog nooit iemand zelf wat met 2 takt tuning of goede school gedaan dus daar heb ik al weinig aan



Dit bericht is gewijzigd door gradusss op 1-11-2010 om 21:21 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved