Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Cilinder keuze - Brommer revisie' (ID 62305).
De reply is geschreven door FreakyRik (UserID 18552) op 8-8-2010 9:48.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
hoe kom je derbij dat die grondplaat de oorzaak is?

ik denk dat dat losse schroefje al lang geleden was maar je brommer niks om gaf en dat je je zuiger veelste laat bent gaan controleren (achterstallig onderhoud, lees ook eens een werkplaatsboek daarin staat om de hoeveel km je bepaalde handelingen moet (laten) uitvoeren, jaja een 2 takt heeft niet het eeuwige leven, sterker nog, het is een vrij fragiel gevalletje met name icm achterstallig onderhoud).

en die cilinder fotos hebben we niks aan want je kan niet de hele cilinder zien

en ivm die koolaanslag is het ook wel vrij jammer dat je niet vermeld hoeveel kms je nou precies hebt gemaakt (vrij veel is nogal relatief, vrij veel noem ik 100.000km), of hij ontgrenst is, en wat je in je tank/oliepomp gooit.

ik vermoed echter dat je gewoon mengsmering erin mieterd of iets met nog slechter geschikte olie voor jouw toerentallen danwel te rijke verhouding qua olie, dat verklaard dan meteen je koolaanslag.


overigens heeft die cilinderkop los vd koolaanslag z'n beste tijd ook al heel lang geleden gehad.



verder valt er zowiezo vrij weinig over je cilinder te vertellen behalve op welk punt hij kapot is gegaan. want hij zal simpelweg opgemeten moeten worden, en dan zal er eerst een nieuwe zuiger bij moeten komen om de zuigerspeling met de hand te kunnen controleren, voordat je weet of je cilinder oud ijzer is. waarschijnlijk is die cilinder gietijzer dus kan hij ook zo gehoond worden en is er gewoon overmaat beschikbaar waardoor je bij een goeie dealer met 50 euro klaar bent, excl krukas e.d.

heb je ook gecontroleerd op krukas lagers spelingen alsmede drijfstangoog egaalheid alvorens je besloten had je blok los te gaan (laten) rukken?


Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 8-8-2010 om 8:29 uur.


Goedemorgen! De eerste zin begrijp ik even niet, bedoel je dat dat schroefje lang geleden is losgeraakt, en dat ik niks om mn brommer gaf, of dat de brommer daar geen last van had?

Verder, Ik ben niet zo iemand die houd van achterstallig onderhoud, sterker, ik kijk mn brommer vaker na dan aanbevolen. Deze zuiger die er nu inzit die heb ik nog geen 1500 km terug besteld, en is van meteor. Gedurende deze tijd heeft mijn brommer me geen aanleiding gegeven, dat ik mijn zuiger zou moeten nakijken, hij reed gewoon netjes namelijk.

Het blok zelf zal zon 50000 km hebben gereden, maar heeft verder niks te maken met die roet (lees hierboven). Alles was piepschoon toen dat erin ging. Verder is mijn brommer helemaal standaard, uitlaat ontgrenst, en sproeier 94. Ik rijd nog gewoon met de oliepomp, die tevens 1500 km terug goed is gezet. De olie die ik gebruik is Castrol PowerRS, dus daar zal het ook niet aan liggen denk ik.

De cilinder is de vorige keer ook opgemeten door de lokale bromboer, en toen was hij 39.90. waardoor ik overmaat E nodig had van meteor zuigers. Ook zei de bromboer dat er niks aan de hand was met mijn cilinder of kop (afgezien van die kleine putjes rondom de bougie is de kop nog helemaal goed). Tevens is de Cilinder van alu met nicasil laag. Ik heb ook voorgesteld aan Prooij of hij kon honen, maar hij zei dat dat duurder was dan een nieuwe cilinder set. En daarmee doelde hij op de imi cilinderset die hij zelf op zijn site heeft staan, en dat is tezamen: 122.5. waarop ik dacht, ach als er dan toch een nieuwe op komt, dan gelijk maar een leuke die 30-40 euro duurder kost. Vandaar

Nee, ik heb niet gecontroleerd op spelingen inderdaad. Dat zal ik dan nog even doen. Maar ik denk dat het sowieso wel verstandig is om hem te vervangen, hij heeft al wel veel klappen moeten vangen van al mn warmlopers enz. xD




Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved