Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Algemeen tuning topic' (ID 21660).
De reply is geschreven door kenny77 (UserID 11550) op 12-6-2010 22:32.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Graham Bell Performance tuning pagina 45 t/m 49


Gelezen.

Paar dingen ervan:
De inlaat opp moet 10~15 % groter zijn dan de carburateur opp, voor maximaal vermogen.

carburateur opp is pi*15^2= 706mm2
15 % daarvan is 106

totaal 812mm2

Maar wat moet je nu mee tellen als inlaat opp, alleen de 2 rechte inlaat poorten of de hele rambam, zoals auxpoorten , boostpoort, 2 rechtehoekige inlaat poorten en de poort die aan de onderkant van de cilinder zit?

Hele rambam is opp van 1426mm2
alleen de 2 rechte sleuven is 780mm2

Welke moet ik daarbij kiezen?

Ook de inlaat timing berekend, maar dat ligt en beetje moeilijk, aangezien de hap uit de zuiger is.
3 metingen

zuiger zonder hap gerekend inlaat 173 gaden
zuiger met hap meegerekend (bovenste punt van de hap) 273 graden (erg veel dus)

maar aangezien de hap in de zuiger een bol vorm is , heb ik ook halverwege de hap berekend (halverwege de hap gaat de inlaat pas in bijna volle breedte open), resulterend in 206 graden
Dat lijkt me redelijker?

@ Olaf en Wout

inlaat verbreden was ook nog een mogelijkheid.
Nu staat in het zelfde stukje tekst dat bij een spijl inlaat 85% van de boring mogelijk is (gaat bij mij niet, maargoed)

Maar ik zit met het "probleem" dat mijn aux poorten daar erg dicht in de buurt zitten.
Dan komt er te snel een te groot gat (?) en worden de aux porten verder de cilinder in geplaatst. (mogelijk aux poorten slechter functioneren???)
ik weet niet of dit eventuele nadelen met zich mee brengt?

foto's ter verduidelijking:







Want ik wilde de vorm van de aux poorten ook nog wijzigen en iets groter maken, ik denk dat ik dan in de problemen kom?

Vandaar dat ik aan de 2 hulp poortjes onder de spoelpoorten dacht, daar zit genoeg vlees en die zouden dan nergens mee in de weg zitten.
(Al weet ik dus op dit moment nu niet of de inlaat opp wel groter moet worden?)


Dus kortom nu weet ik niet meer wat ik moet doen, aangezien ik normaal gesproken met mijn vingers van de inlaat afblijf.


Kan iemand het volgende zetje in de goede richting geven?

Als ik ergens met het bovenstaande gigantisch de mist in ga, hoor ik het natuurlijk ook graag.

alvast bedankt voor de hulp tot zo ver!

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 12-6-2010 om 22:33 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved