Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'rollen sets' (ID 60571).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 14-2-2010 23:58.

Rolletjes bepalen (vanaf circa 20echte km/u) het TOERENTAL waarbij de scooter optrekt.
Lichtere rolletjes is meer toeren, zwaardere rolletjes is minder toeren.

Je moet ervoor zorgen dat het motortje het aantal toeren maakt waarbij hij het meeste vermogen heeft (even simpel gezegt)

Het is dus NIET zo dat lichtere rolletjes = hard optrekken
en zware rolletjes = hard gaan.

Dit antwoord was gewoon te vinden in de search dus volgende keer zoeken of opdonderen.

Ga zelf maar eerst eens zelf wat leren over scooters.
Als hij loopt en het juiste toerental maakt bij optrekken, dan kan hij in princiepe niet harder optrekken zonder dat je daadwerkelijk meer vermogen krijgt. (primaire vertanding weggelaten, want dat veroorzaakt overtoeren)
Dus dan moet je ervan af blijven!


Ik heb 1minuut gezocht en vond mijn oude post terug:

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
jullie maken allemaal grote fouten, het is NIET zo dat zwaardere rolletjes = hogere topsnelheid, en lichtere = sneller optrekken.

Je moet er bij een scooter voor zorgen dat hij optrekt bij het toerental waarbij het meeste vermogen wordt gehaald.
Als dit bijv 10.000 toeren is, dan moet je de trekveertjes en rolletjes op dit toerental afstemmen.
de trekveertjes bepalen het toerental waarmee je de eerste 20km/u rijd, deze bepalen dus bij welk toerental de koppeling pakt/slipt.
Sterkere trekveren (ook wel zwaarder genoemd) betekend meer toeren (het houd de centrifugalekracht harder tegen) en minder sterke (ook wel lichter genoemd) trekveren betekend dus minder toeren maken
dit beide is dus TOT circa 20km/u
Daarna nemen de rolletjes het over, en bepalen die het toerental waarop je rijd, hoe lichter de rolletjes, hoe meer toeren, en hoe zwaarder, hoe minder toeren.
Stel jou uitlaat leverd dus zijn top vermogen bij 10.000 toeren, en je trekt nu dus tot 20km/u op bij 12.000 toeren, dan maakt hij te veel toeren, en zou je dus sneller gaan als hij bij 10.000 toeren pakt, dit zou je dan bewerkstelligen dmv iets lichtere trekveertjes.
MAAR, trekt jou scooter gewoon bij 10.000 toeren op in dit voorbeeld, maar jij vind dit "te veel" en wilt bijv bij 8.000 toeren optrekken, dan gaat je acceleratie dus hard achteruit.
wil je toch perse bij een lager toerental optrekken, dan moet je dus in dit voorbeeld een uitlaat zoeken die zijn top vermogen bij een lager toerental leverd, zodat je vervolgens de rolletjes en trekveertjes daar dus wel op kan afstemmen.
maar over het algemeen kan je zeggen dat een uitlaat die zijn top vermogen dus bij een wat lager toerental leverd, ook een lager top vermogen heeft (maar over een breder gebied uitsmeerd)
verduidelijking:


Dit was allemaal overigens gewoon te vinden als je even zocht, heb dit verhaal al een paar keer eerder verteld.
In dit stukje staat ook een stuk over de drukveer, die ga ik niet opnieuw typen, dus lees die daar maar in:




Quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
-je hebt trekveertjes die zorgen voor de eerste 20 km/pu het toerental (hoe sterker de veertjes, hoe hoger het toerental waarbij de koppeling gaat pakken) ivm met centrifugale kracht.

-daarna neemt je variateur het over tot de topsnelheid, het is NIET zo dat zwaardere rolletjes = hoge top en lichte rolletjes = snel optrekken.
nee, als je scooter top vermogen levert bij bijv 10.000 toeren, dan moet je ervoor zorgen dat hij optrekt bij 10.000 toeren, hoe lichter de rolletjes hoe meer toeren hij moet maken. (ook weer centrifugale krachten die hiervoor zorgen)
kortom heb je een snel uitlaatje (en dus hoogtoeriger) dan mogen de rolletjes vaak al 1 gram lichter dan de orginele rolletjes (even proberen)

-dan heb je nog de drukveer, deze zorgt ervoor dat je poelies weer terug gaan naar een eerdere postitie.
Zodra jij bijv optrekt van 40 tot 50 km/u zorgen de rolletjes ervoor door de centrifugale krachten dat de variateur poelie groter wordt en dus de koppelingpoelie kleiner (de snaar blijft immers even lang).
Wanneer jij het gas los laat, moet moet deze weer terug gaan naar een eedere positie wat de drukveer doet door de koppelingpoelie samen te drukken zodat deze weer groter wordt (en daarmee de vario kleiner) en dus de "verhouding" en daarmee het toerental weer klopt bij de langzamere snelheid.
Hoe sterker de drukveer, hoe harder hij hem terugduwd, en dus hoe meer toeren hij maakt als je weer gas geeft na van bijv 40km/u naar 30km/u geremd te hebben, dit is dus alleen de eerste 2sec, daarna hebben de rolletjes weer de macht.
Ook zorgt de drukveer voor de juiste druk op de v-snaar, te weinig en hij gaat slippen, en te veel is overmatige slijtage en overtoeren als de rolletjes niet tegen de veer op kunnen boxen.
Maar je moet wel heel veel te lichte rolletjes en een heel veel te sterke drukveer gebruiken wil je het zover krijgen dat de variateur niet volledig "opent".

-Tenslotte is er nog de spiebaan in koppelingspoulie, deze heeft een bepaalde hoek, vaak meerdere hoeken of een kromme, welke zorgt voor de juiste mate van het "openen" van de variateur in verhouding met de snelheid.
De reden voor meerdere hoeken is dat men immers ook niet op van 0 - 100km/u met overal gelijke versnelling, maar ivm toenemende lucht en wrijvingsweerstand neemt de acceleratie met bij hogere snelheden af, en ook wil men in originele setup graag wat minder toeren draaien op topsnelheid ivm verbruik.
--------------------------------------------------------------------------------
http://www.brommerforum.nl/showtopic/46846




Dus mensen boven mijn post die niet weten waar ze het over hebben, wees voortaan aub stil.



EDIT, @TS: geef je setup eens.
als je een std Aerox hebt met snelle pijp en std carb (of 17,5)
kan je als richtlijn aannemen:
- 1 stapje zwaardere trekveertjes als origineel
- circa 4,5 รก 5 gram rolletjes (afhankelijk van de hoogtoerigheid van je uitlaat) std is 6,5 gram, de maat is 15 x 12
- drukveer een ring achter plaatsten van circa 3mm dik, daarmee wordt hij relatief "zwaarder", een drukveer kopen die 1 stapje zwaarder is is vaak net te veel van het goede, maar als je geen ring kan vinden/fabriceren dan kun je dit wel overwegen.





http://www.brommerfo...rint/reply/1/1435930

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 14-2-2014 om 13:05 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved