Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Pro Forum in het onderwerp 'Carburateur en mengsel temperatuur ' (ID 60190).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 20-1-2010 19:58.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
Ik denk dat je toch onderscheid moet gaan maken tussen de omgevingstemperatuur en de temperatuur in je inlaat.

het uitrekenen van de ideale inlaattemperatuur is op zich nog te doen, kwestie van zoeken naar wat gegevens:

benzine heeft een kooktraject van 20 tot 150 graden, optimaal is dus om die benzine te verwarmen tot boven 150 graden.

dan moet je je lucht zo koud mogelijk hebben, dus liefst -50. dan is de lucht ook meteen een stuk droger.

optimaal zou dan dus zijn om op de noordpool te rijden, en je benzine via de uitlaat te verwarmen tot 150 graden (of iig iets wat er zo dicht mogelijk bij komt) en de benzine dan gasvormig te injecteren in je cilinderkop. maar gasvormig injecteren gaat weer niet. dus dan moet je de verhitte benzinedamp vlak voor je inlaat mengen met je inlaatlucht.

probleem dan is weer dat de benzine waarschijnlijk weer wil gaan condenseren.


Probleem:

Quote:
Uit column Frits Overmars genaamd "Benzine"
Vapour lock
Ja, ik ken ook een paar woordjes Engels (en Duits dus, en Frans en Italiaans en een klein beetje Spaans en Japans; da’s wel handig als je op motorracen zit).
Maar zonder gekheid: ik weet geen goede Nederlandse vertaling voor Vapour Lock.
Letterlijk vertaald betekent het ‘damp-slot’ en er wordt mee bedoeld dat de benzine in een leiding zo heet wordt dat de vluchtige componenten gaan koken.
Dan ontstaan er dampbellen die de doorstroming belemmeren. De motor krijgt dan te weinig benzine en dat kan pijn doen, in de portemonnee en in de botten.
Ik heb dit jaar al een paar verdachte gevallen gezien, dus ik waarschuw maar even: zorg dat je benzineslang geen cilinder, kop of koelwaterslang raakt, en zéker geen uitlaatpijp.
En hou je slang zo kort mogelijk. Hoe langer de slang is, hoe langer de benzine onderweg is van de kraan naar de carburateur en hoe meer warmte hij in die tijd kan opnemen. En sommige componenten koken al bij zestig graden...
Hou je hoofd koel en je benzine ook.



Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 20-1-2010 om 19:59 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved