Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Pro Forum in het onderwerp 'Carburateur en mengsel temperatuur ' (ID 60190).
De reply is geschreven door Thijsse (UserID 1436) op 18-1-2010 8:41.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door TECstar op 17-1-2010 21:47

jy schreef het volgende:
"Ik denk dat je toch onderscheid moet gaan maken tussen de omgevingstemperatuur en de temperatuur in je inlaat.

het uitrekenen van de ideale inlaattemperatuur is op zich nog te doen, kwestie van zoeken naar wat gegevens:

benzine heeft een kooktraject van 20 tot 150 graden, optimaal is dus om die benzine te verwarmen tot boven 150 graden.

dan moet je je lucht zo koud mogelijk hebben, dus liefst -50. dan is de lucht ook meteen een stuk droger.

optimaal zou dan dus zijn om op de noordpool te rijden, en je benzine via de uitlaat te verwarmen tot 150 graden (of iig iets wat er zo dicht mogelijk bij komt) en de benzine dan gasvormig te injecteren in je cilinderkop. maar gasvormig injecteren gaat weer niet. dus dan moet je de verhitte benzinedamp vlak voor je inlaat mengen met je inlaatlucht.

probleem dan is weer dat de benzine waarschijnlijk weer wil gaan condenseren."

Je moet dan uitrekenen hoelang de condensatie duurt van benzine bij die bepaalde temperatuur verschillen.
Als de ontbranding plaatsvind voordat de benzinedampen gaan condenseren hoeft dit dus geen probleem te vormen.
Toch leert praktijk ons dat zelfs al zou het theoretisch zo zijn dat het niet condenseert voor de ontbranding, je meer speling moet nemen omdat er altijd wel wat condenseert in praktijk.
Lijkt me dat er dan een geheel nieuw injectie systeem bedacht zou moeten worden om de condensatie miniem te houden, zodat er een "onmerkbaar" verschil optreed

het grootste probleem is echter het opwarmen vd benzine en het afkoelen van de lucht naar hun tochwel extreme waardes

het lijkt mij vooral het meest milieu onvriendelijkste systeem ooit worden
aangezien er dan energie moet worden gevonden om de lucht af te koelen, en energie om de benzine op te warmen
dan kan je dat laatste idd wel (gedeeltelijk) laten doen door de uitlaat, maar het afkoelen vd lucht is toch wat moeilijker

als daar dan ook iets voor moet worden gezocht om de lucht rond de -50 te krijgen zoals jy dan zegt, wordt er dus ook weer meer gewicht toegevoegd aan de machine waardoor vermogen ook weer verloren gaat

lijkt me dus het meest realistisch om de omgevingstemperatuur en de temperatuur in je inlaat en benzine temperatuur niet zo extreem te zoeken, omdat het redelijk onmogelijk uitpakt



het is inderdaad extreem om de lucht naar -50 te bregen, en de benzine naar 150 graden. alhoewel dat laatste nog wel wil lukken door middel van de uitlaatwarmte, benzine geeft veel meer energie af bij verbranding dan dat het opneemt om verwarmd te worden

Hoe belangrijk is het dat die lucht koud is? hoeveel zuurstof scheelt dat?
gezien deze diagram:

zou je zeggen dat lucht bij 20 graden 1,29 kg/m3 weegt en bij 150 graden 0,9 kg/m3. Een verschil van 70%, wat dus aanzienlijk veel is.

hierdoor moet je dus inderdaad een turbo oid gaan gebruiken om dit op te vangen.

De hoeveelheid extra warmte die je in je blok brengt is niks.
soortelijke warmte van lucht is 710 J/kg*K

dus bij een 70cc en lucht van 150 graden heb je 5,88*10^-5 kg lucht, wat dan 5,43J extra binnenbrengt bovenop lucht van 20 graden.

dit in vergelijkng met mengsmering(1:50), deze produceert 42MJ per kilo. een liter is 0,7 kilo dus 29,4 MJ per liter. bij een verbranding heb je 0,0047 liter benzine welke 138,18kJ produceert.
wat 138,18 KiloWatt per seconde is.

dit stuk hierboven klopt niet, moet ff uitzoeken wat er precies mist


Als we nu eens alle factoren die belangrijk genoeg zijn op een rij gaan zetten, en die gaan afwegen?

Temperatuur inlaatlucht? Hoog voor betere verdamping benzine, laag voor meer zuurstof. Hoe groot is verschil in hoeveelheid zuurstof en hoe hoog kun je gaan voordat je blok koelproblemen krijgt?

Temperatuur benzine Hoog voor betere verdamping, laag voor koeling van het motorblok.

rest mogen jullie anvullen

Dit bericht is gewijzigd door Thijsse op 18-1-2010 om 9:22 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Thijsse op 18-1-2010 om 9:27 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved