Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Pro Forum in het onderwerp 'Carburateur en mengsel temperatuur ' (ID 60190).
De reply is geschreven door Martijn II (UserID 4778) op 17-1-2010 15:23.

waar gaat het nou om? de buitentemperatuur of gewoon de temperatuur van je inlaatlucht?
Mijn inlaatlucht is bijvoorbeeld altijd warmer dan de buitentemperatuur.

Met warme lucht loopt ie soepeler, daarom deden ze vroeger ook een hotspot maken in de inlaat waarbij het uitlaatspruitstuk de inlaatlucht knetterheet maakt.

nadeel van hete lucht is weer detonatie, waardoor je weer moet gaan compenseren met andere factoren wat weer ten koste gaat van je vermogen.

zoals leen al zegt wil je wel benzinedamp hebben en geen condensatie. Dat betekent dat je inlaatlucht vrij heet moet zijn, maar daardoor moet je compressie weer lager zijn om detonatie te voorkomen door excessieve netto einddrukken. Niet goed voor je vermogen dus, maar wel voor de efficientie.

Dus is er altijd sprake van een compromis. Meeste vermogen krijg je door simpelweg de meeste brandstof te verbranden, daarbij hoort in principe een (redelijk) vaste verhouding lucht.Uiteindelijk zal de detonatie de limiet betekenen voor het volume lucht wat je erin kan proppen. Koudere temperatuur lucht is dan uiteraard beter, maar tijdens de compressie zal de temperatuur gauw oplopen zoals bij een diesel en alsnog keiharde zelfontbranding plaatsvinden. Ongewenst.

Dat is dus eigenlijk de limiet van waaruit je moet werken. Ik denk dat volume meer van invloed is tijdens de compressieslag dan initiele inlaatluchttemperatuur. Koudere temperatuur betekent echter wel meer luchtmassa dus dat werkt weer extra door tijdens de compressie. Dat betekent dan dus dat als je kouder gaat met je inlaatlucht, je zelfs eerder detonatie zal krijgen tijdens de compressie (maar dat weet ik niet zeker )

wat het met je banden etc doet interesseert me niet... als ik een apparaatje kan maken wat mn inlaatlucht kan verwarmen/koelen dan heb ik niets te maken met de buitentemperatuur.



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved