Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'bougie gaat 1 week mee' (ID 59624).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 18-11-2009 16:47.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


je kunt toch ook gewoon testen of dat ding keiharde vonken over 4cm heentrekt? Als ie dat doet hoef ik echt niet meer te meten

Bougies vreten kan btw idd door een te rijk mengsel komen, of door veel onverbrande benzine.

Dat laatste is wel grappig. Dan heb je dus een superrijk mengsel, maar omdat maar 70% van de benzine verbrandt, draait ie eigenlijk perfect en is je bougie koffiebruin. Zo heb ik ook aardig wat bougies kapotgemaakt.

Kleine stukjes op choke rijden is ook killer voor bougies.

Dan nog... hoe gaat een kapotte bobine er voor zorgen dat je bougie stukgaat? Kan iemand me dat uitleggen? Gewoon heel simpele uitleg zoals: nou, omdat je bobine minder weerstand heeft, komt er een zwakkere vonk uit waardoor het mengsel zus en zo ontbrandt en daarbij komt dit en dat stofje vrij en daardoor gaat je bougie helemaal naar de klote. iemand?





niet door stofjes, maar door hitte en druk.

Btw, als je ontsteking 4cm trekt, dan kom ik op visite want dat gaat nooit gebeuren, een vonk hoort zoon 1cm lang te zijn (veel langer maak je gegarandeerd NIET mee) bij minder dan een halve cm moet je idd twijfelen (let ook op blauwe verkleuring van het montage materiaal van de bobine/spoel.
Overigens betekend het niet dat er niet iets mis kan zijn met de bobine als hij een flinke vonk trekt, de isolatie om/door de spoel kan namelijk gesmolten/gescheurd zijn en dus een "rare vonk" geven noem ik het maar.
Is op het oog niks aan te zien, maar lopen doet hij niet of kut (lees: niet meer dan 3000 toeren maken)
Laatst had ik nog een HPI waarbij hij niet boven de 3000 uitkwam en knalde als de mofo, maar toch een nette blauwe vonk van 1cm trok, toen we de standaard ontsteking (was een derbi) erop mikte was het over (en ja de hpi stond natuurlijk goed).
Toen de HPI er weer op gedaan om uit te sluiten wat er kapot was (had nog een hpi liggen waarvan ik zeker wist dat hij werkte) en ging onderdelen uit wisselen, te beginnen bij de cdi.
Met cdi nog steeds zelfde symptonen, toen bobine, nog steeds hetzelfde, toen bleef stator (ontstekingspoel) over, en die was het idd.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved