Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp '"kleine vragen" topic - deel 34' (ID 52834).
De reply is geschreven door Ariej (UserID 3195) op 8-12-2008 23:09.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
mijn ervaring laat blijken dat vooral hoe de ondergrond is voorbereid van belang is voor het houden van de verf.
maakt geen ruk uit of het nou velgen, engine, of hittebestendige verf is, ze houden allemaal even goed (of slecht)
Bijv een cilindertje met koelribben doe ik met zwarte verf van de Action van 3 euro en dat heeft een leven lang zitten (de cilinder heeft het al begeven na 10.000km, maar de verf zit nog)
Maar verder ben ik niet zoon fan van blokdelen spuiten, dit omdat op plaatsen waar het heel vettig is simpelweg verf niet goed houd en het dunne laagje verf van uit een spuitbus zo is opgelost als er een tijdje wat peut op ligt.
Wat ik dan ook doe is simpelweg het KWASTEN van dat soort dingen, ik snap ook niet wanneer dat nou zo in het verval is geraakt, maar echt niks kan tegen de verflaag van een kwast op.
En lelijk is het ook niet perse hoor, ik heb mijn carters gewoon gekwast en als je wat ervaring hebt krijg je dat zo glad als een spiegeltje.
Iedereen gaat tegenwoordig meteen zijn frame powdercoaten enzo, dit werkt natuurlijk wel goed, maar is dan ook zoon 10x zo duur, en je kunt het niet even zelf doen.
Verder is het schuren niet zo dat het overal even glad moet en je geen kleurverschil mag zien, die laag is namelijk zo dik dat je er toch niet doorheen kan kijken, even opschuren is eigenlijk altijd voldoende (mits er geen roest is)
En deze laag laat niet zomaar los als er wat zand tegenaan spat (stralen is vaak zelfs lastig)
Je waterpomp deksel etc die je rechts van het betreffende carter deel zitten, zien er bijv ook niet geweldig uit, dit omdat dit giet materiaal is wat niet afgewerkt is (en je dus dat ribbelachtige ziet) en dus maakt die dikke verflaag het alleen maar gladder dan dat het nu is.
Een tip: wil je echt een mooi resultaat met kwasten, maar heb je geen ervaring (niet dat het heel moeilijk is hoor) breng het dan naar de schilder, die verft het zo voor 20 euro od. (inclusief verf) helemaal zwart voor je.
Maar dit is eigenlijk allemaal al overdreven, met een beetje inzicht kun je het heel mooi maken.
absoluut eens, normale spuitbuslak kan voor geen meter tegen de gemene koolwaterstoffen zoals benzine en thinner.
ik heb me blok ook met de kwast gedaan met ouwe pot karwei lak en dat werkt perfect.
weliswaar moeilijker strak te krijgen maar op je motorblok komt het minder nauw vind ik zelf (in verhouding met bijvoorbeeld je tank).
waar je wel voor moet zorgen is een goede kwast. ik snap niet waarom maar zo een beetje alle kwasten laten haren los.
koop een goede kwast van een goed merk en zo minimaliseer je haren in je verf
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved