Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'INrijden' (ID 48151).
De reply is geschreven door brabantcrosser (UserID 13090) op 23-2-2008 10:07.
[quote="Harrie Bloempot"]Ik heb dit een tijdje terug van joost geleerd. Toen ik er over naging denken was ik het er wel mee eens.
Inrijden is eigenlijk een begrip dat verkeerd word verstaan.
Ik zal even een stuk tekst kopieren waar ik een heel stuk duidelijker van werd.
Inrijden stelt niet veel voor, kijk maar naar een crossmotor, die knallen er een nieuwe wand in, laten hem even warmdraaien, en rijden een paar rondjes rustig aan en knallen dan volgas over de baan.
Bij een puch is dit meestal ook al voldoende, je start de cilinder, dan laat je hem even warm draaien, dan afzetten en GOED af laten koelen(24 uur ofzo), als ie koud is weer starten en de eerste paar rondjes even rustig aan doen en dan kun je volgas knallen, het enige wat je cilinder een keer moet is GOED uitzetten en afkoelen.
Maar inrijden zoals de meesten het hier doen is onzin (mits je cilinder en zuiger goed is afgewerkt)
Zo gebeurt het overal is de 2 takt races.
Op het begin moet je natuurlijk wel even rustig aan doen, maar geen 200km halve toeren ofzo, dat is in principe nergens voor nodig.
Met een eurokit moet je dat niet doen natuurlijk, de kwaliteit wand en afwerking is vele malen slechter.
Je moet nadat je de cilinder hebt gemonteerd, gewoon het ding aanslingeren, beetje warmdstationair warm laten draaien, af en toe gas eraan.
Dan ga je gewoon rijden, op het begin rustig aan. dan zet je hem af, (zorg wel dat ie goed warm is geweest) niet te warm natuurlijk, en dan als de cilinder koud is start je hem weer, weer warm laten draaien, en dan kun je rustig aan voluit.
Het probleem bij de meeste warmlopers is dat ze de tapeindjes voor de cilinder (die moeren) te vast aandraaien, daardoor kan de cilinder niet goed uit zetten op die plekken, en gaat je zuiger op die plekken soort van "klemmen".
Je ziet ook wel eens van die vegen op de wand, dit is bijna altijd op de plek van de tapeindjes.
Conclusie:
Je cilinder moet gewoon een keer goed uitzetten, (klein beetje inlopen moet natuurlijk altijd) maar geen 200km ofzo, dat is onzinnig, en dan kun je rustig aan volgas
maar zorg altijd dat je sproeier groot genoeg is. bij een te kleine sproeier krijg de cilinder minder mengsel en daardoor draait hij met minder vloeistof en olie waardoor hij minder gesmeerd word, hierdoor ontstaan vaak de warmlopers.
hier heb je denk ik wel wat aan
Dit bericht is gewijzigd door puchmaxiralf op 23-2-2008 om 10:08 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved