Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Nachttopic Deel 26 (0.00-07.00)' (ID 44766).
De reply is geschreven door 5MB5 (UserID 15010) op 4-10-2007 0:26.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Dtje
Wrm kan je met een onderlangse uitlaat meer vermogen halen uit de blok dan een bovenlangse?
Omdat die druk dan mindr ver hoeft te gaan om in de expansie te komen ofzo
heeft eigenlijk te maken met plaatsgebrek. de 'ideale' uitlaat zou helemaal recht zijn, zonder bochten er in. want ieder bocht veranderd weer de weerstand wat weer invloed heeft op de gasstroom in de uitlaat.
om een uitlaat onderlangs te maken hoeft er vaak maar 1 bocht in om van de cilinder naar achter te gaan.
om een uitlaat bovenlangs te maken moeten er veel meer bochten en ook scherpere bochten in om het ding overal tussen te wringen.
dat zou dus theoretisch een reden kunnen zijn.
in de praktijk is er echter niet veel verschil tussen onderlangs en bovenlangs qua vermogen. de reden dat vaak gedacht word dat bovenlangs minder vermogen kan geven dan onderlangs is omdat veel fabrikanten van snelle uitlaten niet de extra moeite willen nemen om een model te verbouwen om bovenlangs te kunnen, omdat dat weer extra geld kost. dus maken ze liever een makkelijk te bouwen onderlangse uitlaat die op meerdere modellen past, en zijn de bovenlangse uitlaten vaak een beetje aangepaste originele uitlaten van een imi merk zoals luhao bijvoorbeeld.
als je kijkt bij crossers dan zie je dat bovenlangs wel degelijk prima werkt, en bijv een gianelli bovenlangs voor een mt of mtx ook een goede snelle uitlaat is.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved