Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'skoetur fiets!! whaha' (ID 7001).
De reply is geschreven door Rudy (UserID 655) op 15-1-03?01:04.
Een tandriem kan minder pk's aan dan een ketting. Bij een overdaad aan pk's kan de tandriem namelijk gaan slippen. Ondanks de lange levensduur is een tandriem aan slijtage onderhevig. De aandrijving is zwaarder dan een ketting en kan scheuren. Dit komt omdat een tandriem net als een ketting een open aandrijving is. Een tandriem is ook aanmerkelijk duurder dan een ketting.
Een cardan is veel zwaarder dan een open aandrijving en daarom alleen rendabel voor gebruik bij wat zwaardere (toer)motoren. Door de verschillende overbrengingen gaan pk's verloren. Gaat een cardan stuk dan wordt het een duur verhaal.
Quote:
Originally posted by: Blukmeester
Tandriem is in mijn ogen eigenlijk ook wel handig
.
Slijt weinig, hoef je niet te smeren, goedkoop, niet zoveel vermogensverlies als een cardan.
Ehh, rudy, snelheid wordt vaak opgenomen op het achtertandwiel he, dus als je een kleiner achtertandwiel pakt maakt ie geheid meer toeren in de hoogste versnelling en denkt dat ding dat ie harder gaat 
kan toch niet kan komt het tandwiel te laag/ te hoog te zitten tov elkaar als je de een kleiner/groter maakt?
of als de cardan niet gedesaxeerd zit dan is de cardanas te kort en pak je nog maar voor een klein stuk op het achtertandwiel.
Vaag om uit te leggen

en wie is het eerste klaar met vervangen
[Dit bericht is ge-edit door rudy op 15-1-03 01:22]