Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'beste tuning' (ID 40751).
De reply is geschreven door John Huijben (UserID 1844) op 15-1-2007 21:10.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jackmasterTZR
magoed om ook ff iets interessants bij te voegen aan dit topic...

In de berekening van pk's zit de factor tijd. Dus wanneer nou zo'n blok heeel snel kan presteren, dan levert hij veel energie in een korte tijd. Waardoor hij dus veel pk heeft, maar alsnog niet presteert omdat hij mss amper aan koppel heeft. Maw, wanneer je nu veel pk's hebt een zo goed als geen koppel, kun je er dik uitgereden worden door eentje met wat minder pk en meer koppel.

Voor de geinteresseerde:

Vermogen=pk
Vermogen= Arbeid:tijd

Koppel
Koppel=krachtxarm



enig idee waar de versnellingsbak, en de rest van je overbengingen voor zijn ?
om ervoor te zorgen dat je achterwiel minder snel draait dan je krukas.
als dat even snel zou zijn dan zou je verhaaltje wel opgaan ja.
maaar aan het achterwiel heb je een veeeeel groter moment en veel minder toeren dan aan je krukas.
een motor die heel veel toeren maakt met weinig koppel kun je lichter vertanden zodat het moment aan het achterwiel hetzelfde is dan met een motor die weinig toeren maakt met veel koppel.
zon motor moet namelijk zwaar vertand worden.
daarom word er in vermogen gerekend en niet ipv koppel.
want stel je hebt een blokje met 10nm bij 5k, en een ander blokje met 10nm bij 10k, dat is dat blokje wat 10k maakt veel sneller.

allleeeen heeft een motor die veel koppel bij lage toeren heeft meestal een hele brede powerband, en bij een hele hoogtoerige motor moet je in een nauw toerengebied blijven.
daarbij komt t vaak voor dat je buiten dat toerengebied komt, en dan loop je vermogen mis.

vandaar dat een motor met zeg 10pk met 6000 toeren sneller is dan een motor met 10pk bij 12000 toeren.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved