Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'max breedte cilinder' (ID 6948).
De reply is geschreven door Joost (UserID 6) op 8-1-03?13:24.
Hoe kleiner de cilinder, hoe groter de poort mag. bij 50cc kun je tot zo'n max 75% (niet aan te raden) gaan en bij 100+ zouw ik niet boven de 67% gaan voor "normaal" gebruik.
Zoals al gezegt is, de poortvorm is eigenlijk veel belangrijker, een ovale poort mag een stuk breder dan een rechte poort. Die 200cc heeft denk ik een vlinder poort, dus daar gelden weer andere regels. De maximale breete van een vlinder poort word bepaalt door de ruimte die je tussen de hoofd spoellers hebt en de uitlaat poort. Daarnaast moet je rekening houden met de koelings gaten in de zuiger die boven de piston pen zitten. Een vlinder poort mag je nooit alleen aan de bovenkant vebreden! Altijd een soort van drie-hoek vorm aanhouden.
Met die 200cc cilinder is verstandiger om eerst de time-area's uit te rekenen. Het kan zo zijn dat je tranfer-area aan de lagekant is. Dus dan heeft weinig zit om gewoon maar de uitlaat te verbreden. Ik ben het op dit punt trouwens niet eens met Bell. Die zegt namenlijk dat breder altijd beter is, en dat time-area's uit de prehistory komen. Tot nu toe heb ik er alleen meer voordeel mee gehad en zoveel werk is het niet om de time-area's te berekenen. Alleen de uitlaat poort kan nog al een gevogel zijn met de standaard programma's.
Ps. Ik zouw eergister trouwens een tweedehands mbx80 cilinder kopen. Ik kijken naar dat ding, had een of andere mongool de "bridge" er tussen uit geveild :p. Die gast zo van, jha dat is ook een manier van opvoeren, gaat ie veel harder van. LOL. Nouw, dat ding is klaar voor de scroot hoop.
Typo's
[Dit bericht is ge-edit door Joost op 8-1-03 13:38]