Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp '2takt cdi op 4takt' (ID 40077).
De reply is geschreven door Uncle BLAM (UserID 10001) op 26-11-2006 3:13.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bereheer
de ontsteking vervroegt wel degelijk, met zulke hoge toerentallen is het lastig om een goede verbranding te krijgen, door de ontsteking vroeger te laten vonken heeft het vuur de tijd zich uit te breiden, en als de zuiger dan in het bdp is, is een volledige verbranding en dus het meeste kracht op de zuiger. (zo werkt het bij een auto ook)

en een viertakt vonk ALTIJD maar 1x om de twee rondes, bij autos hebben ze dit geregeld door een aparte as te pakken met een tandwielverhouding 2 op 1. Je zou denken dat het niet veel kwaad kan als hij iedere ronde vonkt, maar als hij dat zou doen zou hij de onverbrande deeltje in de uitlaatgassen gaan ontbranden, dit zou voor vlammen in de uitlaat gaan zorgen met verbranding van de uitlaatklep tot gevolg...


bij een snelle auto slaan zowieso de vlammen de uitlaat in ongeacht of er een vonk komt of niet,

een heel leuk theoretisch verhaal dat de verbranding klaar is op het moment dat de uitlaatklep open gaat, maar in de praktijk gaat de uitlaatklep al open als de zuiger nog naar beneden gaat en verbrand er een restant van brandstof in het uitlaat spruitstuk

en denk nou niet dat een vlam veel minder heet is dan uitlaatgassen vlak na een verbranding ... de gassen kunnen niet in een fractie van een seconde een paar honderd graden afkoelen zodat de uitlaatklep gespaard blijft ( die overgens tijdens de ontploffing van onderen enorme temperaturen te verduren krijgt terwijl aan de andere kant de temperatuur veel lager is )

Dit bericht is gewijzigd door Uncle BLAM op 26-11-2006 om 3:18 uur.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: henk-88
[...]


En dat terwijl alle mengsel al in de cilinder is maar wel op het moment dat de druk het laagst is.. hmm dàt vind ik wèl boeiend.
Heb je een voorbeeld van zo'n 2takt meercilinder?


dit laatste begrijp ik niet helemaal ...

wel is het zo dat een Suzuki TSX nog vaker vonkt, namelijk terwijl de zuiger bovenin is en als de zuiger onderin is ... ook om de ontsteking te vereenvoudigen maar dan bij een twee takt ...

als je dit op een viertakt zou zetten zou de bougie 3x van de 4x nutteloos vonken

Dit bericht is gewijzigd door Uncle BLAM op 26-11-2006 om 3:24 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved