Brommerforum.nl - Print: FAQ artikel


FAQ artikel: '4bak naar 5bak ombouwen'
Geschreven door DeAmOnChiLd (UserID 577)
Geplaatst op 25-2-02 23:13

Met enige regelmaat krijg ik vragen binnen over het ombouwen van je motorblok met 4 versnellingen naar een blok met 5 versnellingen.
Dit stuk bevat een korte ombouw beschrijving en schema's van een 4 en 5 versnellingsbak.
Het is aan te raden om eerst het gehele stuk te lezen voor men aan de slag gaat.

Inleiding.

Voor iedereen die een beetje handig is en die al redelijk wat aan zijn brommer heeft gesleuteld is het ombouwen van 4 naar 5 versnellingen goed te doen.

Aangezien het blok geheel gesplits moet worden en de keerringen en enkele kogellagers dus vervangen moeten worden is het aan te raden om gelijk het blok te reviseren.
Reviseren houd in dat er gekeken moet worden welke blok delen vervangen moeten worden. Altijd moeten alle pakkingen en keerringen vervangen worden, deze beschadigen namelijk tijdens de demontage. Verder moeten de kogellagers en koppelingsplaten gecontroleerd en vergeleken worden met de slijtage limiet, bij twijfel altijd vervangen (i.v.m. redelijk lage kosten). Kijk verder of andere delen geen vreet plekken of andere beschadigingen vertonen, meestal zal dit niet het geval zijn.
Vervang verder alle seegerringen en slechte bouten/moeren.

Let op: Een pakking en/of keerringset is meestal goedkoper dan losse pakkingen/keerringen!


Speciaal gereedschap
Montage hamer / hamer met plastic kop.
Vliegwiel trekker
Blokkeer sleutel
Seegerringtang
Verder zijn een goede dopsleutel-, steeksleutel- en schroevendraaier set altijd van belang.


Versnellingsbak

De meeste 5 bak setjes zijn versnellingsbaken uit de Honda MCX50 (Fd - Sd), deze Honda's zijn namelijk in het bezit van een 5 versnellingsbak die precies in onze Honda MB's en MT's past.
In de meeste gevallen zal de versnellingsbak al uit het blok verwijderd zijn en zul je het blok niet te zien krijgen, kom je nu wel ergens zo'n blok tegen dan weet je dat er wat nuttigs in (kan) zitten.





Schema's

De versnellingsbak bestaat uit 2 assen met tandwielen en een schakelwals.



5-bak assen



1 MAINSHAFT, TRANSMISSION (12T)
2 COUNTERSHAFT, TRANSMISSION
3 GEAR, COUNTERSHAFT LOW (37T)
4 GEAR, MAINSHAFT SECDOND (17T)
5 GEAR, COUNTERSHAFT SECOND (32T)


6 GEAR, MAINSHAFT THIRD (20T)
7 GEAR, COUNTERSHAFT THIRD (28T)
8 GEAR, MAINSHAFT FOURTH (23T)
9 GEAR, COUNTERSHAFT FOURTH (26T)


10 GEAR, MAINSHAFT TOP (25T)


11 GEAR, COUNTERSHAFT TOP (24T)
12 SPROCKET, DRIVE (13T)
13 PLATE, DRIVE SPROCKET FIXING
14 BOLT, DRIVE SPROCKET FIXING
15 COLLAR, MAINSHAFT


16 COLLAR, COUNTERSHAFT
17 WASHER B, THRUST, 17MM



5-bak wals


1 FORK, R. GEARSHIFT
2 FORK, L. GEARSHIFT
3 FORK, CENTER GEARSHIFT
4 SHAFT, GEARSHIFT FORK
5 DRUM, GEARSHIFT


6 PLATE, GEARSHIFT DRUM CAM
7 STOPPER COMP., GEARSHIFT DRUM
8 SPRING, DRUM STOPPER
9 SPINDLE COMP., GEARSHIFT
10 SPRING, GEARSHIFT ARM


11 SPRING, GEARSHIFT RETURN
12 PIN, SHIFT RETURN SPRING
13 ROTOR, NEUTRAL SWITCH
14 BOLT, GEARSHIFT DRUM STOPPER ARM PIVOT


15 BOLT, HEX., 6X16


16 ROLLER, 4X15.8

Let op:
-Niet alle onderdelen uit de plaatjes zijn speciaal voor de 5 bak.
-Je kunt o.a. gewoon de schakelvorken uit je 4 bak gebruiken.






1 PRIM. AS
2 SECUND. AS
3 TANDWIEL 37T
4 TANDWIEL 17T
5 TANDWIEL 32T
6 TANDWIEL 20T
7 TANDWIEL 28T
8 TANDWIEL 23T
9 TANDWIEL 26T
10 MEENEMER 2e VERSN.
11 AANDRIJFKETTINGTANDWIEL
12 FIETSKETTINGTANDWIEL
13 MEENEMER V. TRAPAS
14 VEER
15 VULRING
16 VULRING
17 RING 17MM
18 DRUKRING 17MM
19 SPIEBAANRING
20 DRUKRING 15MM
21 SPIEBAANRING
22 RING 10MM
23 SEEGERRING 17MM - 6x
24 BORGRING 19MM
25 OLIEKEERRING
26 SEEGERRING 10 MM
27 KOGELLAGER
28 KOGELLAGER
29 KOGELLAGER



Vervang nu de assen en de schakelwals voor de nieuwe 5-bak assen en schakelwals, hierna het blok weer in elkaar zetten en klaar.

Evenals een 5-bak kun je heel gemakkelijk een 6-bak uit een MB-8 blok inbouwen. Dat gaat op precies dezelfde manier.

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved