Brommerforum.nl - Print: FAQ artikel


FAQ artikel: 'Honda NSR koplamp ombouwen naar H4'
Geschreven door XDr4g0nX (UserID 20108)
Geplaatst op 11-3-2010 14:41

In deze FAQ zal ik uitleggen hoe je de originele koplamp van een Honda NSR 50 kan vervangen door een H4 koplamp van een auto/motor.
Ik heb het zelf gedaan op een Honda NSR nieuw model (met grootlicht), het is ook mogelijk om bij het oude model de lamp te vervangen alleen moet er dan een H7 lamp worden genomen in plaats van een H4.

Onderdelen nodig voor deze FAQ:


Gereedschap nodig voor deze FAQ:



Stap 1: Verwijderen van de kappen
Haal nu als eerste je zadel van je NSR, gebruik nu sleutel 10 om je zijkappen te verwijderen.
Daarna haal je de onderkuip er af, gevolgd door de bovenkuip.
Je moet nu bij je koplamp en alle draden kunnen komen.


Stap 2: Losmaken van de koplamp-unit
Maak nu eerst met een kruiskop schroevendraaier de stelschroef van je koplamp los en vang het veertje op.
Volg daarna de draden vanaf de koplamp naar de aansluitingen op de kabelboom en haal deze los (ik had 2 aansluitingen, 1 voor het gewone licht en 1 voor het parkeerlicht)
Gebruik nu sleutel 14 om de bouten aan de zijkant van je koplamp los te draaien (ondersteun de koplamp terwijl je dit doet!)
Als het goed is heb je nu je gehele koplamp unit in je handen.


Stap 3: Loshalen van de oude fitting
Haal nu het veertje los waarmee de fitting aan de lamp vast zit en haal de gehele fitting er uit.
Als het goed is heb je nu de fitting met het originele Duplo 35/35w lampje in je handen, verwijder de Duplo lamp en leg die weg.

Stap 4: Ombouwen fitting
Pak nu je kniptang of schaar oid en knip alle 3 de draden op ongeveer de helft door. Pak nu je draadstriptang en leg de draden bloot aan de kant van de koppeling (niet de kant van de fitting, die gebruiken we namelijk niet meer). Haal ook het rubber dat nog om je fitting zit er af, dat gaan we gebruiken om hem weer netjes af te werken.

Neem nu 3 gelijke stukken draad met een lengte van ongeveer 15 tot 20cm per stuk, leg daarvan beide einden bloot.
Neem nu je 3 platte contrastekkers en buig de randjes met je tang ietsjes naar buiten zodat ze over de pinnetjes van je H4 lamp passen, even een zakje oid om de H4 lamp heen en proberen er op te krijgen is de beste manier om te kijken of hij past. Hij moet goed strak zitten en er niet af kunnen vallen.

Nu maak je op 1 van de einden van elke van de 3 draden een platte contrastekker vast, en op de draden van de koppeling maak je de 3 kroonsteentjes vast (als ze nog aan elkaar vast zitten zijn ze het makkelijkst en mooist te monteren).


Schuif nu de losse einden 1 voor 1 door de gaten van het rubber dat om je fitting zat met de platte contrastekkers aan de binnenkant van het rubber. Nu sluit je de losse einden aan op de kroonsteentjes, volgorde maakt niet veel uit (ik heb zelf 1:stadslicht -wit, 2:grootlicht -blauw, 3:aarde -groen)


Stap 5: Aansluiten lamp en weer inbouwen
Nu gaan de lamp weer aansluiten in de koepel, haal je H4 lamp uit de verpakking en plaats hem in je koepel. Als het goed is blijft het buitenste randje van de H4 lamp op je koepel zitten zodat het er niet invalt. Tape nu over de randen heen zodat hij er niet uit kan vallen en ook redelijk waterdicht wordt. Daarna sluit je de platte contrastekkers aan op de H4 lamp, welke waar moet zul je even zelf uit moeten zoeken. Zodra je ze aangesloten hebt kan je de koppeling weer op je kabelboom zetten en je motor aanzetten, de lamp zou nu moeten gaan branden als je de lichtschakelaar overhaalt. Zo niet moet je de platte contrastekkers even verschuiven totdat ze het wel naar behoren doen.



Schuif nu het rubber over de aansluitingen heen en bouw de lamp weer in de brommer.

Stap 6: Kappen er weer op en veel plezier
Nu moet je alleen je kappen nog aansluiten en dan heb je een succesvolle ombouwing naar H4 koplamp.



Foto's toegevoegd!

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved